Wat is een zoekterm?
Zoekterm cijfers
Er worden wereldwijd 3,8 miljoen zoektermen per minuut ingevoerd in Google! Dat zijn 5,5 miljard zoekopdrachten per dag.
Waarom zijn zoektermen belangrijk?
Zoektermen of zoekwoorden zijn belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Je wilt namelijk hoger in Google komen. Maar je wilt niet zo maar hoger komen in Google. Je wilt hoger komen in Google voor zoektermen waar mensen daadwerkelijk op zoeken én die relevant zijn voor jouw website of bedrijf.
Hoe weet je op welke zoektermen mensen zoeken?
Om erachter te komen welke zoektermen mensen gebruiken in Google, doe je zoekwoordenonderzoek. Een goed zoekwoordenonderzoek bestaat uit 3 stappen:
1. Zoekterm brainstorm
Pak pen en papier of een Excelletje en bedenk gewoon eens:
- welke informatie zouden mensen zoeken om bij jouw product of dienst uit te komen?
- Welke synoniemen gebruiken ze?
Heb je bijvoorbeeld een webshop waarin je vitamines verkoopt? Dan zoeken jouw potentiële klanten misschien naar een bepaalde vitamines, zoals vitamine C. Maar mensen kunnen ook zoeken op specifieke problemen, waar jouw vitamines een oplossing voor zouden kunnen zijn. Zoals lage weerstand of vermoeidheid. Of ze zoeken vitamines voor glanzend haar of sterke nagels. Kortom, maak een lijstje van alle termen, die jou relevant lijken.
Je kunt inspiratie halen uit de suggesties die Google geeft als je begint te typen in de zoekmachine. Of kijk eens bij je concurrenten. Welke onderwerpen behandelen zij?
2. Zoektermen onderzoeken in SEO-tools
Met dat lijstje vol zoektermen uit je brainstorm kijk je in een zoekwoordenonderzoekstool naar:
- Zoekvolume: hoe vaak wordt een zoekterm maandelijks in Google gezocht?
- Moeilijkheidsgraad: hoe moeilijk is het om op een bepaalde zoekterm te ranken? Dit wordt gebaseerd op de websites die al ranken op die zoekterm.
- Zoekintentie: wat is het doel waarmee iemand een zoekterm intypt in Google. Wil hij of zij informatie opzoeken, iets kopen, iets vergelijken of iets regelen?
Gebruik bijvoorbeeld Ubersuggest of KW finder.
3. Selecteren van de meest kansrijke zoektermen.
Je wilt aan de slag met de meest kansrijke zoektermen. Maak daarbij de afweging tussen zoekvolume, hoe moeilijk het is om te ranken en de zoekintentie. En natuurlijk met wat jij wilt bereiken met je content.
Focus op longtail zoektermen
Zeker als je net begint met SEO is het slim om je te focussen op zoektermen met een lage moeilijkheidsgraad of keyword difficulty. Dit zijn vaak zogenoemde longtail zoektermen. Dat zijn zoekwoorden die uit meer dan 3 woorden bestaan.
Het zoekvolume is lager dan bij een shorttail zoekwoord (bestaande uit 1 of 2 woorden) Maar het voordeel is dat de vragen specifieker zijn en je dus relevanter kunt zijn.
SEO teksten schrijven
Heb je de juiste zoektermen voor jouw website gevonden? Dan wil je daar supergoede SEO-teksten voor schrijven.
Meer SEO tips & tricks
Rich Snippets
10 SEO tools voor zoekwoorden onderzoek (gratis en betaald)
SEO-TIPS IN JE INBOX
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.