Wat is een zoekterm?

Een zoekterm is een zoekopdracht die iemand in Google invult. Een zoekterm wordt ook wel een zoekwoord of keyword genoemd. Zo’n zoekterm kan uit één of meerdere woorden bestaan. Tafeltennis’ is bijvoorbeeld een zoekterm, maar ook ‘Wat zijn de regels van tafeltennis’ is een zoekterm.

Zoekterm cijfers

Er worden wereldwijd 3,8 miljoen zoektermen per minuut ingevoerd in Google! Dat zijn 5,5 miljard zoekopdrachten per dag.

Waarom zijn zoektermen belangrijk?

Zoektermen of zoekwoorden zijn belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Je wilt namelijk hoger in Google komen. Maar je wilt niet zo maar hoger komen in Google. Je wilt hoger komen in Google voor zoektermen waar mensen daadwerkelijk op zoeken én die relevant zijn voor jouw website of bedrijf.

seo tekstschrijven keyword research

Hoe weet je op welke zoektermen mensen zoeken?

Om erachter te komen welke zoektermen mensen gebruiken in Google, doe je zoekwoordenonderzoek. Een goed zoekwoordenonderzoek bestaat uit 3 stappen:

1. Zoekterm brainstorm

Pak pen en papier of een Excelletje en bedenk gewoon eens:

  • welke informatie zouden mensen zoeken om bij jouw product of dienst uit te komen?
  • Welke synoniemen gebruiken ze?

    Heb je bijvoorbeeld een webshop waarin je vitamines verkoopt? Dan zoeken jouw potentiële klanten misschien naar een bepaalde vitamines, zoals vitamine C. Maar mensen kunnen ook zoeken op specifieke problemen, waar jouw vitamines een oplossing voor zouden kunnen zijn. Zoals lage weerstand of vermoeidheid. Of ze zoeken vitamines voor glanzend haar of sterke nagels. Kortom, maak een lijstje van alle termen, die jou relevant lijken. 

Je kunt inspiratie halen uit de suggesties die Google geeft als je begint te typen in de zoekmachine. Of kijk eens bij je concurrenten. Welke onderwerpen behandelen zij?

2. Zoektermen onderzoeken in SEO-tools

Met dat lijstje vol zoektermen uit je brainstorm kijk je in een zoekwoordenonderzoekstool naar:

  • Zoekvolume: hoe vaak wordt een zoekterm maandelijks in Google gezocht? 
  • Moeilijkheidsgraad: hoe moeilijk is het om op een bepaalde zoekterm te ranken? Dit wordt gebaseerd op de websites die al ranken op die zoekterm.
  • Zoekintentie: wat is het doel waarmee iemand een zoekterm intypt in Google. Wil hij of zij informatie opzoeken, iets kopen, iets vergelijken of iets regelen?

Gebruik bijvoorbeeld Ubersuggest of KW finder.

3. Selecteren van de meest kansrijke zoektermen.

Je wilt aan de slag met de meest kansrijke zoektermen. Maak daarbij de afweging tussen zoekvolume, hoe moeilijk het is om te ranken en de zoekintentie. En natuurlijk met wat jij wilt bereiken met je content.

Focus op longtail zoektermen

Zeker als je net begint met SEO is het slim om je te focussen op zoektermen met een lage moeilijkheidsgraad of keyword difficulty. Dit zijn vaak zogenoemde longtail zoektermen. Dat zijn zoekwoorden die uit meer dan 3 woorden bestaan.

Het zoekvolume is lager dan bij een shorttail zoekwoord (bestaande uit 1 of 2 woorden) Maar het voordeel is dat de vragen specifieker zijn en je dus relevanter kunt zijn.

SEO teksten schrijven

Heb je de juiste zoektermen voor jouw website gevonden? Dan wil je daar supergoede SEO-teksten voor schrijven.

seo tekstschrijven concurrentie analyse

Meer SEO tips & tricks

SEO woordenboek

Rich Snippets

Rich snippets: wat zijn het en wat kunnen ze voor jou betekenen? Wil je hoger komen in Google? Dan zijn er een aantal dingen belangrijk, zoals de juiste zoekwoorden gebruiken … Lees meer
tools

10 SEO tools voor zoekwoorden onderzoek (gratis en betaald)

10 SEO-tools voor zoekwoorden onderzoek (gratis en betaald) 13 september 2023 Je wilt zoekwoordenonderzoek doen en bent op zoek naar de beste tools. Hieronder vind je een lijst van 10 … Lees meer

SEO-TIPS IN JE INBOX

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.