Website optimaliseren?
11 tips voor 2023
Wil je jouw website optimaliseren voor meer relevante bezoekers, aanvragen en verkopen? We geven je 11 manieren om jouw website beter vindbaar te maken in Google én om ervoor te zorgen dat bezoekers klanten worden. En geen zorgen, je hoeft niet alle tips in één keer door te voeren. Kies er gewoon een paar om mee te beginnen.
1. Verbeter de gebruikerservaring op mobiele telefoons en tablets
Tweederde van al het online verkeer is tegenwoordig ‘mobile’, dus via de mobiele telefoon of tablet. In maar 32 procent van de gevallen gebruiken we onze computer of laptop nog. Veel websites worden alleen wel nog steeds op een desktop computer gebouwd. Daardoor kan het gebeuren dat de gebruikerservaring voor mobiel verkeer net niet helemaal goed is. Titels worden bijvoorbeeld afgebroken. Foto’s staan raar. Formulieren laden niet goed. Of tekst staat gek uitgelijnd.
Dat geeft natuurlijk geen goed beeld van jouw bedrijf of product. Ook Google vindt de gebruikerservaring op mobiele telefoons en tablets belangrijk. De zoekmachine kijkt vooral naar de mobiele versie van jouw website om jouw positie te bepalen. Wil je jouw website optimaliseren? Dan is dit een goed punt om mee te beginnen.
Hoe je de gebruikerservaring van jouw website optimaliseert voor mobiel?
- Zorg dat je website responsive is. Dus dat de weergave zich aanpast aan het apparaat waarmee de gebruiker naar jouw website surft.
- Check je website op verschillende mobiele telefoons en tablets. Kijk daarbij ook in verschillende browsers, zoals Chrome, Safari en Firefox. Staat alles goed?
- Doe de Mobile Friendly test van Google.
2. Maak je website sneller
De snelheid van je website is enorm belangrijk. Niet alleen voor je ranking in zoekmachines, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid en het gedrag van de websitebezoeker op je website. De bounce rate is het percentage bezoekers dat jouw website gelijk weer verlaten, zonder naar een andere webpagina door te klikken.
Wist je dat:
- 53% van het mobiele verkeer een pagina weer verlaat, als het laden langer duurt dan 3 seconden?
- het percentage aankopen in verhouding tot het totale verkeer met ruim 4% afneemt met elke seconde dat het langer duurt om een website te laden bij een laadtijd tussen de 0 en 5 seconden.
Hoe kun je de laadsnelheid van een website optimaliseren?
- Test de snelheid van jouw website aan de hand van de core web vitals van Google. Google geeft vervolgens aanbevelingen om je website sneller te maken. Volg die aanbevelingen zo veel mogelijk op.
- Verklein foto’s en illustraties tot het gebruikte formaat. Grote afbeeldingen vertragen een website namelijk onnodig. Je kunt ze verkleinen met bijvoorbeeld Canva of Photoshop.
- Gebruik een toepassing die afbeeldingen automatisch verkleint (CDN) voor mobiele telefoons.
- Beperk het gebruik van onnodige code en toepassingen.
- Zorg voor snelle webhosting.
Heb je een WordPress website? Dan kun een plugin als WP-Rocket helpen om je website sneller te maken.
3. Los technische fouten op je site op
Check of er geen technische issues zijn op je website. Die kunnen de prestaties van al je harde werk namelijk negatief beïnvloeden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
404 page not found
Als een pagina verplaatst of verwijderd is, is Google die pagina niet direct vergeten. Bezoekers die op een link klikken, krijgen dan een foutmelding. Niet best voor je gebruiksvriendelijkheid, natuurlijk. Je kunt dit herstellen door een redirect toe te voegen aan je website naar een vervangende pagina. Je vindt 404-meldingen via Google Search Console of met een broken link checker plugin.
Indexering
Weet Google al jouw pagina’s te vinden? Soms staat er in de code iets, waardoor een pagina uitgesloten wordt voor Google. Als dat niet de bedoeling is, is dat natuurlijk zonde. Hoe je hierachter komt? Ook dat zie je in Google Search Console onder Pages.
Hulp nodig bij website optimalisatie?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je website? We helpen je graag met:
✅ zoekwoorden onderzoek
✅ analyseren de gebruikerservaring
✅ schrijven zoekmachine geoptimaliseerde teksten
✅ verbeteren je content
✅ checken je website snelheid op basis van de Core web vitals.
Weten hoe jouw website ervoor staat? Vraag de gratis SEO scan aan.
4. Voeg zoekwoorden toe aan je content
Als je waardevolle content maakt voor je website, wil je natuurlijk dat daar mensen naartoe komen. Daarom is het belangrijk dat je werkt aan de online vindbaarheid. Dat doe je met zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is het toepassen van technieken om een website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te krijgen.
De basis van SEO is analyseren waar jouw potentiële bezoeker of klant nu eigenlijk naar zoekt. Welke woorden voert hij of zij letterlijk in Google in? Hier leggen we uitgebreid uit hoe je zoekwoorden vindt.
Als je op basis van zoekwoordenonderzoek een artikel gaat schrijven of laat schrijven, moet die zoekwoorden wel terugkomen in dat artikel. En wel minimaal op de volgende plekken:
- In de paginatitel (h1) en de SEO-titel (html-titel of Title tag)
- In de eerste alinea en dan bij voorkeur zo veel mogelijk vooraan
- In de meta description
- In de h2’s
Op die manier geef je Google het signaal dat de tekst over de door jou gekozen zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden gaat. Natuurlijk kun je ons ook SEO teksten laten schrijven. Dan weet je zeker dat ze 100% SEO proof zijn!
5. Vervul de zoekintentie van je bezoekers
Mensen die in Google iets zoeken hebben daar altijd een bepaalde intentie bij. Dat noemen we de zoekintentie. Een zoekintentie kan zijn:
- informatie verzamelen (bijvoorbeeld ‘hoe snij je een avocado?’ of ‘wat is een goede bloeddruk?’)
- navigeren naar een specifieke pagina (bijvoorbeeld ‘inloggen belastingdienst’)
- commercieel onderzoek (bijvoorbeeld ‘beste sneakers’)
- iets kopen (bijvoorbeeld ‘iPhone 14’)
Google weet goed welke zoekintentie er bij een bepaalde zoekopdracht hoort. Hoe jij achter de zoekintentie kunt komen? Typ het beoogde zoekwoord maar eens in in Google en je zult het zien. Zoek je namelijk op ‘beste laptop voor videobewerking’, dan krijg je allemaal lijstjes. Lijstjes met specificaties of lijstjes met laptops die geschikt zijn voor videobewerking.
Dat betekent dat jij, als je voor ‘beste laptop voor videobewerking’ wilt ranken, ook een lijstje zult moeten maken. Het heeft geen zin om een artikel te schrijven over één bepaalde laptop die goed is voor videobewerking.
Kijk dus goed naar de zoekintentie en zorg vervolgens dat je die intentie 100% invult. Je wilt zo volledig mogelijk zijn. Jouw website moet eigenlijk het eindstation van die bepaalde zoekopdracht in Google zijn. Focus daarbij op de content én de gebruikerservaring.
6. Ga bloggen
Als je meer verkeer naar je website wilt, dan is het slim om regelmatig te bloggen. Waarom? Dit geeft je de mogelijkheid om over meer te schrijven dan alleen hoe geweldig jouw product of dienst is. Bovendien is regelmatig bloggen goed voor de autoriteit van je website.
Waarover moet je dan bloggen, vraag je je misschien af? Dat hoef je niet zomaar uit je mouw te schudden. Met een zoekwoordenonderzoek onderzoek je namelijk precies wat jouw doelgroep allemaal in Google intypt. Wat zoeken ze in relatie tot jouw product of dienst? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Met zoekwoordenonderzoek stel je gemakkelijk een lijst op met kansrijke blogartikelen om jouw online vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.
7. Voorkom duplicate content
Je website optimaliseren betekent soms ook kritisch kijken naar wat er allemaal op je website staat. Soms betekent dat dat je content moet verwijderen, zoals bij dupllicated content. Duplicate content betekent dat je verschillende artikelen of pagina’s hebt, die ranken op hetzelfde zoekwoord. Misschien heb je ooit een artikel geschreven over ‘warme winterjassen’, maar was je dat even vergeten. Je hebt nu een nieuw artikel geschreven met ‘beste winterjassen’. Doordat beide artikelen zich op winterjassen richten, is de kans aanwezig dat ze elkaar naar beneden halen.
Twee artikelen die zo nauw overeenkomen, zitten elkaar eigenlijk in de weg. Je kunt ze beter samenvoegen tot één artikel. Kijk of je daarbij nog wat optimalisaties kunt doorvoeren en je zult zien dat het overgebleven artikel snel beter presteert.
8. Zorg dat je content up to date blijft
Zowel je lezers als Google vinden het fijn als content actueel is. Niets zo vervelend als lezen over trends in 2021 als het inmiddels al 2023 is. Je zult zien dat verouderde content langzaam afglijdt naar lager rankings. Kijk dus regelmatig of je website nog up-to-date is en optimaliseer waar nodig.
Soms kan alleen het aanpassen van de titel al genoeg zijn om een artikel een boost te geven. Soms zul je het artikel helemaal willen herzien door bijvoorbeeld stappen toe te voegen of ’11 tips om’. Heb je een artikel geüpdatet? Vraag Google dan via Google Search Console om de pagina opnieuw te indexeren.
9. Maak gebruik van rich snippets
Rich snippets zijn gegevens die worden toegevoegd aan jouw zoekresultaat in de zoekmachine, zoals:
- een afbeelding
- sterren-ratings
- aantal reviews
- bereidingstijd van recepten
- extra links
Het grootste voordeel? Jouw website springt in het oog in de zoekresultaten. De kans dat mensen op jouw website klikken, neemt daardoor toe.
Hoe zorg je nu voor rich snippets? Door structured data toe te voegen aan je website. Dat klinkt ingewikkeld, maar in veel cms-systemen kun je dit gemakkelijk doen met een plugin. Voor WordPress zit het bijvoorbeeld al standaard in de Yoast en All In One SEO plugin.
10. Links toevoegen
Het internet werkt door links. Via linkjes kunnen gebruikers van de ene pagina naar een andere pagina gaan. Ook Google gebruikt links om nieuwe pagina’s te vinden. Bovendien dragen links SEO-waarde over. Pagina’s waar veel links naartoe gaan, ranken hoger in de zoekresultaten. Dit geldt voor interne links én externe links.
Interne links
Zorg dat je in teksten relevante interne links toevoegt naar andere artikelen, producten of pagina’s op je website. Door naar verschillende pagina’s binnen je website te linken, zorg je ervoor dat mensen gemakkelijk op je website kunnen navigeren.
Doe dit met een beschrijvende tekst met de relevante zoekwoorden van de pagina waar je naar linkt. Bijvoorbeeld: Voor zoekwoordenonderzoek kun je verschillende tools gebruiken. Probeer ‘lees meer’ links te vermijden.
Backlinks
Backlinks zijn onmisbaar als je wilt dat jouw website goed gevonden wordt. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Veel mensen vinden het verkrijgen van externe links het lastigste stuk van een website optimaliseren. Want hoe zorg je er nu voor dat andere websites naar jouw website verwijzen?
Gelukkig hoeft het verkrijgen van backlinks niet ingewikkeld te zijn. Kijk eens rond in jouw netwerk. Wie kun je vragen om een relevante link toe te voegen naar jouw website? Ben je bijvoorbeeld lid van een brancheorganisatie? Zorg dan dat die organisatie naar jou linkt. Gebruik je bepaalde software of hardware? Vraag of je het bedrijf erachter kunt helpen met bijvoorbeeld een review. In ruil daarvoor vraag je natuurlijk om een linkje naar jouw site.
Ben je wel eens door een krant, magazine of nieuwssite geïnterviewd over jouw niche of product? Staat dat artikel nog online? Vraag of ze een linkje willen toevoegen. Je kunt ook voorstellen om gastblogs te schrijven voor relevante websites binnen jouw niche. Een andere manier om backlinks te verkrijgen, is door links te kopen. Let wel op dat het om relevante links gaat en je geen kat in de zak koopt. Voor links geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit.
11. Conversie optimaliseren
Je doet veel moeite om bezoekers naar je website te krijgen met waardevolle content en een mooie website. Dan wil je natuurlijk ook dat zoveel mogelijk van die mensen uiteindelijk iets kopen of een dienst bij jou afnemen. Dat noemen we conversies. Met conversie optimalisatie verhoog je het percentage van het verkeer dat uiteindelijk tot een aankoop of aanvraag overgaat.
Hoe je dat doet? Door meer call to actions toe te voegen bijvoorbeeld. Dat zijn knoppen, die oproepen tot een actie. Je zet niet alleen bovenaan de pagina een knop met ‘In winkelwagen’, maar ook na relevante alinea’s. Je kunt ook pop-ups toevoegen, kortingscodes aanbieden, countdown timers op je site plaatsen of met reviews twijfel wegnemen.
Daarbij is het belangrijk om het effect van je verbeteringen te meten. Wat doet een aanpassing met het aantal conversies? Dit doe je bijvoorbeeld met a/b-tests, gebruikerstesten en gedragsanalyses.
Meer SEO tips & tricks
Rich Snippets
Wat is een zoekterm?
SEO-TIPS IN JE INBOX
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.