Je website hoger in Google? 15 SEO tips + handig stappenplan
Wil je jouw website hoger in Google krijgen? Geweldig idee. Want hoger in Google komen, betekent meer online bezoekers én meer online klanten. Maar hoe pak je dat slim aan? We geven je tips én een handig stappenplan om jouw website beter vindbaar te maken.
Waarom hoger in Google komen?
Waarom je bovenaan wilt komen in Google? Omdat vrijwel iedereen deze zoekmachine gebruikt. Of je nu zoekt naar een product, een bedrijf, een oplossing voor een probleem, een antwoord op een vraag, Google heeft het antwoord. Ook jouw potentiële klanten gebruiken Google continu.
Dat jij nu zoekt naar manieren om hoger te komen in Google is top! Wist je namelijk dat:
- minder dan 1% van de zoekers op Google op een zoekresultaat op de tweede pagina klikt?
- de eerste 3 resultaten in Google samen gemiddeld goed zijn voor 54% van de kliks?
- je gemiddeld 74% meer bezoekers naar je website krijgt als je stijgt van plek 2 naar plek 1 in Google?
- 14,6% van de bezoekers die via organische zoekresultaten binnenkomen op een website een product koopt of een dienst afneemt? Voor Google Ads is dat gemiddeld 3,75%.
Wil je weten hoe jouw website ervoor staat in Google? Vraag dan onze gratis SEO Scan aan.
15 SEO tips om hoger te komen in Google
SEO is belangrijk als je hoger in Google wilt komen. De volgende tips kunnen je helpen om de bestaande posities in Google te verbeteren. Lees ook vooral door na de tips, want we hebben ook een handig stappenplan voor je.
De eerste stap is logisch: Waar ga je eigenlijk over schrijven? Waarschijnlijk heb je al een idee. Je merkt bijvoorbeeld dat je veel vragen krijgt over een bepaald onderwerp. Of je hebt een nieuw product dat je onder de aandacht wilt brengen.
Tip 1. Title tags optimaliseren
De title tag, ook wel meta tag of SEO titel genoemd, is de titel die je ziet in de Google zoekresultaten. Deze titel zie je niet op de pagina zelf en kun je vaak los invullen in het systeem van jouw website (cms). De meta title is een van de eerste dingen die een zoeker in Google ziet van jouw tekst. Hiermee kun je mensen verleiden om jouw pagina te bezoeken.
Kenmerken van een goede title tag:
- 55 tot 60 letters en tekens lang. Anders kapt Google hem af
- is uniek op jouw website, je wilt geen twee pagina’s met dezelfde titel
- het belangrijkste zoekwoord staat vooraan
- nodigt uit tot klikken
- is in overeenstemming met wat er op de pagina staat
Het toevoegen van brackets [….] is een bewezen manier om het aantal mensen dat doorklikt op een zoekresultaat te verhogen. Ook artikelen met getallen in de titel doen het goed, zoals’11 tips voor …’ of ‘Top 10…’. Wees niet bang om te experimenteren met Title tags.
Tip 2. Meta description optimaliseren
De meta-omschrijving of meta description is de tekst die Google in zijn zoekresultaten weergeeft onder de titel. Technisch gezien heeft de meta-omschrijving geen directe invloed op de Google rankings. Maar indirect wel.
Google bepaalt de plaats in de zoekresultaten onder andere op basis van het percentage mensen dat op jouw website klikt in de zoekresultaten. Dat noemen we de Click Through Rate (CTR). De meta description heeft wel invloed op dat doorklikpercentage.
Je moet de meta description en SEO titel samen zien als jouw online uithangbord. Door ervoor te zorgen dat je meta description en SEO titel opvallen, kun je mensen verleiden om naar jouw website te gaan.
Een goede meta description heeft de volgende kenmerken:
- maximaal 158 tekens lang voor desktop en circa 120 tekens op mobiel
- het belangrijkste zoekwoord komt erin voor
- moedigt aan tot actie
- is in overeenstemming met wat er op de pagina staat
Het toevoegen van power words kan de click through rate positief beïnvloeden. Voorbeelden van power words zijn: nu, direct, gratis, bespaar, tips, ultiem, gegarandeerd, nummer 1 en levenslang.
Pro-tip: test jouw meta omschrijving en SEO-titel
Zeker weten dat jouw meta description goed uit de verf komt? Test het met de gratis tool van Mangools.
Tip 3. Voeg zoekwoorden toe aan titels en subtitels
Je wilt met jouw webpagina inspelen op zoekgedrag van Google gebruikers. Daarom wil je precies de woorden gebruiken waar mensen naar zoeken. Dat noemen we zoekwoorden. De belangrijkste zoekwoorden wil je op strategische plaatsen terug laten komen op je pagina, zoals in:
- de titel
- vooraan in de eerste paragraaf
- de subtitels
- door de rest van de tekst, zonder dat het geforceerd voelt.
De tekst moet wel leesbaar blijven, maar je wilt Google en de gebruiker ook laten zien dat de tekst over een bepaald onderwerp gaat.
Zoekwoordenonderzoek
Hoe weet je welke zoekwoorden zoekers gebruiken? Daarvoor doe je zoekwoordenonderzoek. Dit proces is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het schrijven van SEO teksten. Want je kunt nog zo’n geweldige tekst schrijven, als niemand ernaar zoekt bereik je er niets mee.
Zo doe je zoekwoordenonderzoek
Tip 4. Maak je url zoekmachinevriendelijk
De url is het webadres. Zoekmachinevriendelijke url’s zijn zo kort mogelijk. Ook hierin wil je dat het belangrijkste zoekwoord terugkomt. De url van deze pagina is bijvoorbeeld: www.seomadesimple.nl/blog/website-hoger-in-Google.
Tip 5. Neem je concurrenten onder de loep
Google vergelijkt jouw website met andere websites die over hetzelfde onderwerp schrijven. Een makkelijke manier om te zien hoe jij je teksten kunt verbeteren, is door inspiratie op te doen bij je concurrenten. Waarover schrijven zij? Welke titels, subtitels, url en meta description gebruiken zij? Welke gerelateerde zoekwoorden staan er in de tekst? Wat kun je hiervan leren en doorvoeren op jouw pagina?
Let op! Kopieer nooit letterlijk teksten. Dat is niet alleen illegaal, Google heeft er ook een hekel aan. Schrijf altijd in je eigen woorden.
Tip 6. Voeg interne links toe
Door links kunnen gebruikers van de ene pagina naar een andere pagina gaan. Ook de zoekrobots van Google gebruiken links om nieuwe pagina’s te vinden. Bovendien dragen links SEO-waarde over.
Pagina’s waar veel links naartoe gaan, ranken hoger in de zoekresultaten. Dit geldt voor links van externe websites, maar ook voor interne links. Zorg dus dat je in je tekst relevante links toevoegt naar andere artikelen, producten of pagina’s op je website.
Doe dit met een beschrijvende tekst met de relevante zoekwoorden van de pagina waar je naar linkt. Bijvoorbeeld: Voor zoekwoordenonderzoek kun je verschillende tools gebruiken. Probeer ‘lees meer’ links te vermijden.
Tip 7. Afbeeldingen optimaliseren
Afbeeldingen helpen een tekst leesbaar te maken en kunnen lastige onderwerpen verduidelijken. Ook hebben afbeeldingen waarde voor zoekmachines. Zorg dus dat er meerdere afbeeldingen op je pagina staan.
Optimaliseer die afbeeldingen vervolgens door ze een goede naam en alt-tekst te geven en het juiste formaat te gebruiken.
- Naam afbeelding: geef afbeeldingen een duidelijke, beschrijvende titel met het belangrijkste zoekwoord. Dus niet IMG09200.jpg, maar bijvoorbeeld zoekmachine-optimalisatie.jpg.
- Alt-tekst: dit is de tekst die je website toont als een afbeelding niet goed kan laden. Laat hierin het belangrijkste zoekwoord terugkomen. Deze tekst komt ook in de code van een webpagina terecht en is dus zichtbaar voor Google.
- Formaat afbeeldingen: te grote afbeeldingen zorgen ervoor dat een webpagina langzamer laadt. En de laadtijd is een belangrijke factor voor Google. Verklein afbeeldingen daarom. Dit kun je gemakkelijk doen in Canva of Paint.
Tip 8. Video toevoegen
Een van de rankingfactoren van Google is de tijd die mensen op een pagina doorbrengen. Door een relevante video toe te voegen aan de pagina, kun je die tijd op de pagina vergroten.
Tip 9. Zorg voor een SSL certificaat (https://)
Google hecht veel waarde aan de veiligheid van de gebruiker. Daarom geeft de zoekmachine in de zoekresultaten de voorkeur aan websites die veiliger zijn. Een SSL certificaat versleutelt informatie tussen gebruiker en website en vergroot zo de veiligheid. Je herkent een website met een SSL certificaat aan een url met https:// in plaats van http:// . Ook staat er in de internetbrowser een slotje voor de url. Je regelt een SSL certificaat via je webhosting.
Tip 10. Verzamel backlinks
Backlinks zijn links van een andere website naar jouw website. Het aantal backlinks is een belangrijke rankingfactor voor Google. Wil je dat je pagina hoog komt in Google, dan is het dus zaak om backlinks te krijgen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door andere websites te benaderen met de vraag of ze een link willen plaatsen naar je artikel. Zorg wel dat je alleen backlinks verzamelt van relevante en waardevolle websites.
Tip 11. Maak je website mobielvriendelijk
Bij ongeveer de helft van al het internetverkeer gebruiken we tegenwoordig onze telefoon. Je website moet dus ook goed te bekijken zijn via de mobiele telefoon. Is dat niet het geval? Dan kan dit negatief uitpakken voor je positie in de zoekresultaten. Of je website goed werkt op mobiele telefoons, test je gemakkelijk met de Mobile-Friendly Test in Google Search Console.
Tip 12. Verbeter de snelheid van je website
De snelheid van een website speelt een belangrijke rol bij de rankings in Google. Google kijkt naar de zogenoemde core web vitals. Hiermee geeft Google de laadsnelheid en interactie aan. Je kunt de snelheid van je webpagina’s testen via https://pagespeed.web.dev/ . Je krijgt dan gelijk tips om je website sneller te maken.
Tip 13. Voeg een sitemap toe
Een sitemap is een lijst van alle pagina’s, afbeeldingen en bestanden op jouw website. Hiermee kan Google zien wat er allemaal op je website staat en de inhoud indexeren. In veel content management systemen zit een sitemap ingebouwd. In WordPress kun je met een plugin zoals Yoast of All In One SEO gemakkelijk een sitemap maken en indienen.
Tip 14. Voorkom duplicate content
Duplicate content betekent dat je verschillende artikelen of pagina’s hebt, die ranken op hetzelfde zoekwoord. Misschien is er in het verleden een blog geschreven over ‘leukste uitjes voor kinderen in Nederland’, maar was je dat even vergeten. Je hebt nu een nieuw artikel geschreven met ‘dagjes uit voor kinderen in Nederland’. Je ziet dat beide artikelen op pagina 2 van Google staan.
Twee artikelen die zo nauw overeenkomen, zitten elkaar eigenlijk in de weg. Je kunt ze beter samenvoegen tot één artikel. Kijk of je daarbij nog wat optimalisaties kunt doorvoeren en je zult zien dat het overgebleven artikel snel beter presteert.
Tip 15. Zorg dat je website up-to-date blijft
Stel, je leest een interessant artikel online, maar in de tekst zie je allemaal verwijzingen naar 2019 en 2020. Dan vraag je je waarschijnlijk af of de inhoud van het artikel nog wel klopt. Mensen én zoekmachines hebben liever actuele informatie. Heb je verouderde artikelen op je website staan, maar is de inhoud nog wel relevant? Zorg dan voor een update.
Kun je wel wat hulp gebruiken om hoger te komen in Google?
Wil je hoger in Google komen, maar voel je je ontmoedigd na het lezen van dit artikel? Geen nood. Het is logisch dat je je na zo veel informatie misschien wat overweldigd voelt. Maar geef niet op. Hoger in Google komen kan jou heel veel opleveren.
SEO made simple maakt het je graag gemakkelijk. Volg bijvoorbeeld een online cursus, waarbij we je stap voor stap meenemen door het SEO-proces. Of laat ons je helpen met SEO. We kunnen de teksten voor je schrijven of kies voor een SEO totaalpakket.
SEO stappenplan: jouw website hoger in Google
Hapsnap, kant-en-klare SEO tips lezen natuurlijk lekker weg. Het is een makkelijke manier om je content een zetje in de goede richting te geven. Maar wil je echt hoger komen met jouw website? Structureel meer bezoekers, meer aanvragen en meer verkopen? Dat vraagt ook om een structurelere SEO aanpak: voor bestaande content en alles wat je nieuwe gaat maken. En dat hoeft gelukkig niet ingewikkeld te zijn. Onderstaande stappenplan helpt je op weg.
Stap 1. SEO analyse
Voor je druk in de weer gaat met SEO, wil je kijken hoe je ervoor staat. Op welke zoekwoorden is jouw website vindbaar? Hoeveel organisch verkeer krijg je maandelijks? Hoeveel procent van de zoekers klikt door naar jouw website (CTR)? Welke webpagina’s presteren goed? Welke krijgen nauwelijks bezoekers? Welke pagina of blogpost kan een klein duwtje in de goede richting gebruiken? Zijn er technische problemen? Is de laadsnelheid goed?
Veel van deze informatie kun je vinden in Google Search Console. Zorg dus dat je daar toegang toe hebt.
Wil je weten hoe je ervoor staat? Vraag onze gratis SEO Scan aan.
Stap 2. Techniek op orde
Als je een huis bouwt, doe je dit op een stevig fundament. Dat geldt ook voor SEO. Begin met het optimaliseren van je website. Kan Google je website indexeren? Is je website responsive (leesbaar op mobiele telefoons en tablets)? Laadt je website snel genoeg? Is je website veilig? Is het antwoord nee? Dan wil je die problemen eerst aanpakken.
Stap 3. Zoekwoordenonderzoek
De volgende stap is om in kaart te brengen wat jouw toekomstige klanten zoeken. Begin met een brainstorm. Welke informatie zouden mensen zoeken om bij jouw product of dienst uit te komen?
Ben je bijvoorbeeld een voedingscoach? Dan zoeken jouw potentiële klanten misschien naar een voedingscoach in jouw regio. Een andere optie is om te kijken naar gerelateerde onderwerpen, zoals afslanktips of een gezond dieet. Maak een lijstje van alle termen, die jou relevant lijken.
Zoekwoordenonderzoek
Met je brainstormlijstje duik je achter je computer. Met een online tool voor zoekwoordenonderzoek onderzoek je nu welke zoekwoorden letterlijk worden ingetypt in Google met betrekking tot jouw product of dienst. Hiervoor kun bijvoorbeeld je de gratis tool van Ubersuggest gebruiken of de zoekwoordenplanner van Google Ads.
Bij zoekwoordenonderzoek kijk je naar het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van een zoekterm.
Zoekvolume: hoe vaak wordt een zoekterm maandelijks in Google gezocht?
Moeilijkheidsgraad: hoe moeilijk is het om op een zoekwoord te ranken?
Long tail vs short tail keywords
Het ene zoekwoord is het andere niet. Long tail zoekwoorden zijn langere zoekopdrachten, zoals ‘welke kwast voor muurverf’. Short tail keywords bestaan vaak uit een of twee woorden, zoals ‘schilderkwast’ of ‘beste muurverf’.
Het aantal keer dat maandelijks naar long tail zoekwoorden wordt gezocht is relatief gezien lager, dan naar short tail keywords. Het voordeel van long tail keywords is dat de zoekvraag specifieker is. Je kunt dus relevanter zijn voor de zoeker. Bovendien is er vaak minder concurrentie. Gebruik long tail zoekwoorden als je sneller wilt ranken, zeker als je net begint met SEO.
Stap 4. Check de zoekintentie
De zoekintentie is het doel waarmee mensen zoeken als ze een bepaald zoekwoord intypen in Google. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- informatie verzamelen over een onderwerp
- iets kopen
- iets regelen
- producten vergelijken
Je kunt de zoekintentie voor een zoekwoord gemakkelijk achterhalen door in een incognitovenster in je browser naar Google te gaan. Voer daar het zoekwoord in. Wat voor soort websites staan bovenaan? Zijn het blogs, nieuwswebsites, videos, webshops of bijvoorbeeld vergelijkingssites?
Waarom is die zoekintentie zo belangrijk? Google is behoorlijk goed in het herkennen van de zoekintentie van mensen. De zoekmachine toont vervolgens alleen de resultaten die daarbij aansluiten. Heeft het zoekwoord dat jij in je hoofd hebt een andere zoekintentie dan wat jij op een pagina biedt? Dan is het eigenlijk onmogelijk om een goede positie te behalen op dat zoekwoord.
Wil je bijvoorbeeld een blog schrijven over ‘Racefietsen voor vrouwen’? Dan zie je na een snelle check dat in de top 10 alleen maar webshops staan met hun aanbod van damesracefietsen. Een blogartikel kan daar nooit tussen komen. Het is dan beter om een gerelateerd zoekwoord te kiezen.
Stap 5. Concurrentieonderzoek
Een andere goede manier om contentkansen te vinden, is door naar je concurrenten te kijken. Over welke onderwerpen schrijven zij? Op welke zoekwoorden ranken zij wel en jij nog niet? Handige betaalde SEO-tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Semrush’s Keyword Gap tool, Ahrefs of SE Ranking.
Stap 6. Content creatie en optimalisatie
Je weet welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw artikel. Nu is het tijd om daar content voor te maken. Hoe doe je dat? Focus op de gebruiker. Schrijf een tekst die alle vragen rondom de zoekintentie beantwoordt én die lekker leest.
Vervolgens zorg je ervoor dat het belangrijkste zoekwoord op specifieke plekken in de tekst terug komt, zoals in de H1, H2, H3, de eerste alinea en natuurlijk de meta description en title tag.
De perfecte SEO tekst schrijven? Volg het stappenplan SEO tekst schrijven.
Tip! Maak een Google Mijn bedrijf pagina voor lokale SEO
Maak een Google My business pagina aan. Op die manier kunnen potentiële klanten je vinden via Google Maps en bij lokale zoekopdrachten.
Stap 7. Artikel promoten
Heb je een prachtige pagina gemaakt die helemaal geoptimaliseerd is voor Google? Dan ben je er nog niet. Je wilt het artikel promoten, zodat Google hem sneller ziet.
Dit doe je onder andere door:
- binnen je eigen website interne links naar het nieuwe artikel of de nieuwe pagina toe te voegen.
- je content te delen via sociale media als Instagram, LinkedIn, Facebook, TikTok of Snapchat.
- relevante websites te vragen om externe links naar jouw website toe te voegen. Dit noemen we ook wel linkbuilding.
Stap 8. Gebruik tools om te monitoren, testen en optimaliseren
Hoger in Google komen met zoekmachine optimalisatie is geen rechtlijnig proces. Als je een artikel plaatst, betekent dat nog niet gelijk dat deze bovenaan in Google komt. En als je wel bovenaan staat, wil dat ook niet zeggen dat je daar altijd blijft staan. Je wilt dus regelmatig checken hoe jouw website presteert. Dit kun je bijvoorbeeld doen met Google Search Console, de gratis tool van Google zelf.
In Google Search Console kun je onder andere het volgende zien:
- op welke zoekwoorden je website wordt gevonden
- op welke positie je op die zoekwoorden staat
- hoe vaak jouw website in de zoekresultaten wordt getoond
- hoe vaak mensen procentueel doorklikken (CTR)
- hoeveel verkeer er via de zoekmachine naar je website komt.
Ook kun je Google Search Console gebruiken om te kijken waar verdere verbetering mogelijk is. Staat een webpagina bijvoorbeeld op positie 11 of 12 in Google? Dan is het waarschijnlijk de moeite waard om jouw pagina eens met de concurrentie te vergelijken. Wat kun je nog beter doen? Kun je nog een link krijgen? Zijn de title tag en meta-omschrijving goed? Want positie 11 of 12 betekent de tweede pagina van Google. Als je jouw webpagina naar de eerste pagina van Google kunt krijgen, levert dat je gegarandeerd een toename in verkeer op.
Dat geldt overigens ook als jouw website al op de eerste pagina staat. Een verschuiving van plek 2 naar plek 1 levert een webpagina gemiddeld 74% meer verkeer op.
Veelgestelde vragen over hoger in Google komen
Waar jij staat in Google kun je onder andere zien in Google Search Console. Dit is een gratis tool van Google zelf.
1. Klik in het linkermenu op het kopje Performance.
2. Selecteer bij de grafiek ‘Average position’.
3. Kies bij ‘Date’ de periode waarvoor je jouw positie wilt bekijken
Je ziet dan de gemiddelde positie voor jouw website. Dat is eigenlijk niet zo relevant. Belangrijker is om onder de grafiek te kijken naar de zoektermen. Door op een bepaalde zoekterm te klikken, kun je de prestaties daarvan nader bekijken.
Heb je geen toegang tot Google Search Console? Zorg dan dat je dat wel krijgt. Deze tool is een must als je aan de slag wilt met SEO.
Toch kun je jouw positie op bepaalde zoekwoorden wel opzoeken. Bijvoorbeeld met de SERP checker van Whatsmyserp.com
Ja, maarrrrrrr. In principe kan elke website hoger in Google komen. Er is wel een maar. Soms kun je namelijk niet echt relevant zijn op bepaalde zoektermen. Dat heeft te maken met de concurrentie en zoekintentie.
Autoriteit
Wil jij bijvoorbeeld hoog scoren op een zoekterm, maar staan er in de top 10 alleen websites met een heel hoge autoriteit, zoals Bol.com, CoolBlue of de Consumentenbond. Dan is het vrijwel onmogelijk om daar als kleine blogger tussen te komen.
Zoekintentie
De zoekintentie is met welk doel mensen iets zoeken. Zoeken ze op ‘yogabroek’? Dan willen ze waarschijnlijk een yogabroek kopen. Google toont dan alleen maar webwinkels. Het heeft dan weinig zin om een blog te schrijven over yogabroeken om te proberen op dat zoekwoord te ranken.
Laat je hierdoor niet direct ontmoedigen. Er zijn altijd kansen om te ranken. Je moet alleen de juiste vinden. Vaak liggen die kansen bij long tail keywords. In plaats van ‘yogabroek’ kun je bijvoorbeeld kijken naar specifiekere zoekwoorden als ‘beste yogabroek voor beginners’ of ‘waarop letten bij yoga broek’.
Je hebt alle 15 tips toegepast en jouw webpagina helemaal opgepoetst. Nu wil je natuurlijk resultaat zien. Maar hoe lang duurt dat?
Het antwoord op deze vraag is nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Dit ligt namelijk aan verschillende factoren. Een belangrijke factor is de kwaliteit van jouw concurrentie.
Concurrentie
Hoe meer energie jouw concurrenten in SEO steken en hebben gestoken, hoe lastiger het is om snel te ranken.
Bovendien is de kwaliteit van je tekst niet het enige wat jouw resultaten beïnvloedt. SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Hoe goed je SEO tekst het doet, hangt ook af van de autoriteit van je website en de techniek.
Autoriteit
De autoriteit is een belangrijke factor voor je positie in zoekmachines. Hierbij beoordeelt Google je betrouwbaarheid en kennis over een onderwerp.
Hoe word je als een autoriteit gezien? Hiervoor kijkt Google bijvoorbeeld naar hoeveel verwijzingen een website heeft vanuit andere websites, zoals nieuwssites, blogs en brancheverenigingen. Dit worden backlinks genoemd. Ook telt mee of je al meer relevante artikelen hebt geschreven over het onderwerp.
Hoe hoger je autoriteit is, hoe meer Google jouw website ziet als een expert op het gebied van een bepaald onderwerp. Met een hogere autoriteit zullen je teksten sneller ranken.
Heb je een nieuwe website? Dan heb je dus nog geen autoriteit opgebouwd en kan het best even duren voor je echt goed in de Google-zoekresultaten vindbaar bent.
Techniek
Daarnaast speelt ook de techniek van je website een rol in de rankings. Hoe is een website opgebouwd? Wat is de laadtijd van een pagina? Werkt hij ook op mobiele telefoons en tablets? Is je website veilig en betrouwbaar? Kan Google hem goed indexeren? Klopt de structuur?
Is de techniek niet op orde, dan kun je nog zo’n goede SEO tekst schrijven; de kans is groot dat je niet in de top komt te staan.
Maar goed, om terug te komen op je vraag. SEO heeft tijd nodig. Over het algemeen geldt het volgende:
Bestaande website
Heeft je website al autoriteit opgebouwd? Dan zie je waarschijnlijk binnen een paar weken tot een paar maanden resultaat.
Nieuwe website
Heb je een nieuwe website? Dan zul je, afhankelijk van je niche, een aantal maanden tot een jaar consistent aan je website moeten werken om echt hoog te scoren in Google.
Duurt het je allemaal te lang en wil je weten waar dat aan ligt? Vraag vrijblijvend onze gratis SEO-scan aan. We helpen je graag!
Het vinden van de juiste zoekwoorden is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een succesvolle SEO strategie. Toch is het geen rechttoe rechtaan proces. Het is een afweging tussen:
- zoekvolume
- moeilijkheidsgraad
- zoekintentie
Het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad vind je via zoekwoordentools als Ahrefs, Keyword Finder en Ubersuggest. De zoekintentie achterhaal je door te kijken naar welke websites al ranken voor het beoogde zoekwoord.
Tip! Kies voor long tail zoekwoorden
Begin je net met SEO? Dan kun je het beste kiezen voor long tail keywords. Dit zijn zoekopdrachten die uit minimaal 3 tot 4 woorden bestaan, zoals ‘welke stofzuiger voor hondenhaar’ of ‘beste hondenvoer voor labradoodle’.
Deze hebben vaak een lagere moeilijkheidsgraad. De zoekintentie is duidelijk en je kunt hier snel relevant zijn. Het aantal mensen dat per maand zoekt op long tail keywords is wel lager, dan bij short tail key words, zoals ‘beste hondenvoer’ of ‘stofzuiger kopen’.
Twijfel je of je SEO wilt uitbesteden of dat je zelf met SEO aan de slag gaat? Stel jezelf de volgende vraag:
Kan ik consistent aan SEO werken?
Want SEO is niet ingewikkeld. We leren het je graag. Via onze blogs delen we regelmatig gratis tips en tricks of volg een SEO-cursus. Wat wel nodig is voor SEO succes is consistentie. Om autoriteit op te bouwen en je website als expert neer te zetten, moet je langere tijd regelmatig relevante content produceren en voor backlinks zorgen.
Lukt dit je niet? Dan is uitbesteden wellicht slimmer.
Meer weten? Neem contact met ons op!
Meer SEO tips & tricks
Rich Snippets
Wat is een zoekterm?
SEO-TIPS IN JE INBOX
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.