Wat is SEO?

Wat is SEO? Het korte antwoord is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we het ook wel zoekmachine optimalisatie. Maar wat is dat nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk en hoe werkt SEO? Je leest het in dit artikel. 

Waarom is SEO belangrijk?

Tweederde van alle online ervaringen begint met een zoekmachine. We zoeken massaal van alles op online. We kopen online, we vergelijken online, we vermaken ons online, we regelen veel online en we zoeken informatie op. En waar klikken we op als we online zoeken? Juist, op de bovenste zoekresultaten in Google.

Staat jouw website hoog in Google, dan krijgt je website dus meer bezoekers. Sterker nog, staat een pagina niet in de top 10 van de Google zoekresultaten? Dan krijgt die pagina  waarschijnlijk helemaal geen bezoekers vanuit Google. Want slechts 0,63% van de zoekers in Google klikt op een resultaat buiten de top 10. Wil je meer bezoekers naar je website? Dan is zoekmachine optimalisatie dus een goed middel. 

wat is seo en waarom is het belangrijk?

Meer feitjes

  • De eerste 3 resultaten in Google krijgen samen gemiddeld 54% van de kliks.
  • Stijg je van plek 2 naar plek 1 in Google? Dan krijg je  gemiddeld 74% meer verkeer naar die pagina.
  • 90% van alle online pagina’s krijgt geen verkeer vanuit Google (spoiler: je wilt niet bij die 90% horen).

Hoe werkt SEO?

Om goed te begrijpen hoe search engine optimization werkt is het belangrijk om te begrijpen hoe zoekmachines werken. Google is met een marktaandeel van 93% heer en meester onder de zoekmachines. Naast Google heb je ook nog zoekmachines als Bing, DuckDuckGo en Yahoo!, maar hun aandeel is erg klein. Daarom focussen we ons in dit artikel op Google.

hoe werkt seo

Hoe werkt Google?

Google heeft als doel om ‘de meest relevante en betrouwbare informatie te leveren’ als antwoord op een zoekopdracht. Om te bepalen welke resultaten het meest relevant en betrouwbaar zijn, gebruikt Google een algoritme. 

Google algoritme

Het Google algoritme is een complexe formule waarin honderden factoren meetellen. Zowel op de website zelf (on-page SEO/on-site SEO) als achter de schermen (off-page SEO). Denk aan de techniek van de website, de inhoud van de pagina’s, de betrouwbaarheid, de snelheid, de gebruiksvriendelijkheid en hoe veel een website gedeeld wordt. 

Doel van zoekmachine optimalisatie

Het doel van SEO is om slim in te spelen op het algoritme van zoekmachines om zo hoger in de zoekresultaten te komen. Je kunt niet al de factoren van het algoritme beïnvloeden. Sterker nog, hoe het algoritme precies werkt, is Google’s grootste geheim.

Gelukkig zijn veel van de zogenoemde rankingfactoren wel bekend. Google geeft soms informatie vrij over wat belangrijk is, bijvoorbeeld bij een update. Ook wordt er veel onderzoek naar gedaan. 

De drie pijlers van SEO

We kunnen deze rankingfactoren onderverdelen in drie categorieën: content, techniek en autoriteit. 

seo factoren

1. Content

Met content bedoelen we aan alle informatie die op je website te vinden is, zoals:

  • tekst
  • afbeeldingen
  • infographics
  • downloads
  • video’s
  • producten
  • contactinformatie

Content optimaliseren voor zoekmachines

Je wilt dat de informatie op jouw website relevant is. Dit doe je door zo goed mogelijk in te spelen op zoekopdrachten die mensen in Google intypen. Hoe? Daar komen in het kort de volgende stappen bij kijken:

  1. Informatiebehoefte in kaart brengen: Naar wat voor informatie zijn mensen op zoek in relatie tot jouw product of dienst? Hoe kun je daarop inspelen met relevante content?
  2. Zoekwoordenonderzoek: Wat typen ze letterlijk in in Google?
  3. Zorg voor zoekmachine geoptimaliseerde teksten die inspelen op de informatiebehoefte van de zoeker en waarin de relevante zoekwoorden zijn verwerkt.

Als mensen vervolgens jouw website bezoeken, krijgt Google hier signalen over door. Google kijkt bijvoorbeeld hoe lang mensen op een pagina blijven, hoeveel pagina’s bezoekers nog meer bekijken op jouw website en of ze een pagina delen via sociale media of hun eigen website.

Blijkt uit de signalen dat bezoekers jouw website waarderen, dan zal Google je website hoger in de zoekresultaten plaatsen.

SEO ranking content

2. Techniek

Bij technische SEO optimaliseer je een website om zoekmachines te helpen de pagina’s te vinden, te begrijpen en te indexeren. Ook beoordeelt Google de betrouwbaarheid en relevantie op basis van een aantal technische factoren.

Onder technische SEO vallen:

  • het indienen van een sitemap (een technisch bestand met alle webpagina’s) bij Google
  • duidelijke structuur van de website
  • leesbaarheid op mobiele telefoons en tablets
  • een snelle laadtijd
  • geen onnodige codes op de website
  • een veilige website door gebruik van een SSL-certificaat (te herkennen aan https:// in de url en het slotje in de browser)
  • Zo min mogelijk foutmeldingen, zoals de 404-pagina (pagina niet gevonden)

Technische SEO speelt zowel in op de gebruiksvriendelijkheid voor een menselijke bezoekers als op de begrijpelijkheid voor Google.

3. Autoriteit

Zoekmachines zoals Google gebruiken autoriteit om de betrouwbaarheid en expertise van een website te meten. Een van de manieren waarop de autoriteit wordt vastgesteld, is op basis van backlinks. Dat zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Denk aan een website van een ander bedrijf, een nieuwssite, een branchevereniging of een blog.

Google ziet backlinks als bewijs dat je kwalitatieve content levert. Hoe meer van deze relevante backlinks, hoe hoger je bij Google scoort op het gebied van autoriteit.

Linkbuilding

Het verzamelen van backlinks is van groot belang bij search engine optimization. Zonder backlinks is het lastig om hoog te ranken. Het verkrijgen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Deze vorm van optimalisatie is niet direct zichtbaar op je website. Daarom wordt het ook wel off page SEO of off page optimalisatie genoemd. Backlinks werken namelijk achter de schermen om jouw autoriteit te vergroten.

Er zijn verschillende manieren om backlinks te verzamelen. Enkele voorbeelden:

  • Zorg voor content die mensen of andere websites graag delen
  • Meld je website aan bij brancheorganisatie, de Telefoongids of bijvoorbeeld de lokale ondernemersvereniging
  • Schrijf gastblogs voor kennisplatforms binnen jouw branche met een link naar jouw website
  • Adverteer op commerciële websites met links naar jouw website
  • Het kopen van links

Black hat SEO en white hat SEO

Zoekmachine optimalisatie is geen rocket science, maar het vergt wel tijd en inspanning. Het is een spel waar je uiteindelijk veel mee kunt winnen. Door consequent met SEO bezig te zijn, zal het aantal bezoekers naar je website stijgen.

Helaas zijn er ook mensen en bedrijven die proberen om op schimmige manieren het algoritme van Google te manipuleren. Dit wordt black hat SEO genoemd. Ze proppen een tekst bijvoorbeeld vol met zoekwoorden of kopen backlinks bij websites die niet relevant zijn. Black hat SEO kan snel resultaat opleveren.

Consequenties

Maar Google is niet dom en kan black hat SEO herkennen. Ontdekt Google dat je het algoritme probeert te manipuleren? Dan komt je website  op een zwarte lijst. Ranking wordt dan nagenoeg onmogelijk.

Het is beter om net als Google de gebruiker centraal te stellen. De zoekmachine is het middel om jouw klanten te bereiken. Zorg voor goede content, de juiste techniek en externe links vanaf waardevolle websites. Dit noemen we white hat SEO. White hat SEO is de enige echte manier om hoger te komen in de organische zoekresultaten.

Aan de slag met SEO

Wil je zelf aan de slag met SEO? De volgende stappen helpen je op weg.

Stap 1. Techniek op orde

Als je een huis bouwt, doe je dit op een stevig fundament. Dat geldt ook voor SEO. Voordat je aan de slag gaat met fantastische content, wil je zeker weten dat de techniek in orde is. Kan Google je website indexeren? Is je website responsive (leesbaar op mobiele telefoons en tablets)? Laadt je website snel genoeg? Is je website veilig?

Ook wil je de resultaten van je inspanningen kunnen meten. Een handig hulpmiddel hiervoor is Google Search Console. Dit is een gratis tool van Google waarmee je kunt zien op welke zoekwoorden je website gevonden wordt en op welke positie je staat.

Wil je weten of jouw website technisch in orde is? Vraag dan onze gratis SEO scan aan.

Stap 2. Zoekwoorden in kaart brengen

De belangrijkste stap is om in kaart te brengen wat jouw toekomstige klanten zoeken. Begin met een brainstorm. Welke informatie zouden mensen zoeken om bij jouw product of dienst uit te komen?

Ben je bijvoorbeeld een aankoopmakelaar? Dan zoeken mensen misschien naar tips voor het kopen van een huis. Of ze zoeken specifieker naar wat een aankoopmakelaar doet. Maak een lijstje, waarmee je vervolgens gerichter zoekwoordenonderzoek kunt doen.

Zoekwoordenonderzoek

Vervolgens kijk je met specifieke tools welke zoekopdrachten mensen letterlijk intypen in Google. Dit kan bijvoorbeeld met de gratis tool van Ubersuggest of via de zoekwoordenplanner van Google Ads.

Zoekwoordonderzoek kan meerdere doelen hebben:

  • Bepalen welke nieuwe content jouw website kan helpen hoger te scoren.
  • Begrijpen welke van jouw pagina’s geoptimaliseerd kunnen worden.

Wanneer uit je onderzoek blijkt dat je doelgroep bepaalde zoekwoorden gebruikt, dan wil je daar zoekmachine geoptimaliseerde content voor maken.

Stap 3. SEO proof content maken

Je weet welke zoekwoorden relevant zijn. Nu is het tijd om daar content bij te maken. Hoe doe je dat? Door ervoor te zorgen dat die zoekwoorden op specifieke plekken in de tekst terug komen. In het artikel SEO tekst schrijven vind je een duidelijk stappenplan voor het schrijven van de perfecte SEO tekst.

Stap 4. Artikel promoten en backlinks verzamelen

Heb je een prachtige pagina gemaakt die helemaal geoptimaliseerd is voor Google? Dan ben je er nog niet. Je wilt het artikel promoten, zodat Google hem sneller ziet.

Dit doe je onder andere door:

  • binnen je eigen website interne links naar het nieuwe artikel of de nieuwe pagina toe te voegen.
  • je content te delen via sociale media als Instagram, LinkedIn, Facebook, TikTok of Snapchat.
  • relevante websites te vragen om externe links naar jouw website.

Veelgestelde vragen over Search Engine Optimization

On page SEO (ook wel on site SEO genoemd) zijn alle aanpassingen die je aan je website kunt doen om je vindbaarheid te vergroten. Dit zijn bijvoorbeeld verbeteringen aan de tekst of het toevoegen van goede afbeeldingen. Maar denk hiernaast ook aan het aanpassen van de opbouw en het uiterlijk van je website.

Dit is belangrijk, omdat het Google algoritme niet alleen kijkt naar het gebruik van relevante zoekwoorden, maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid en beleving van een website. De beste gebruikerservaring heeft een streepje voor.

Voorbeelden van on page of on site seo zijn:

  • een snellere laadtijd realiseren door afbeeldingen te verkleinen
  • de opbouw van je website aanpassen voor een betere navigatie
  • het gebruik van zoekmachine geoptimaliseerde titels en subkoppen
  • een kortere url-structuur met daarin de zoekwoorden
  • een meta description of meta beschrijving, die uitnodigt tot klikken
  • het toevoegen van interne links

Off page SEO is dat wat je niet direct op de website ziet. Denk aan linkbuilding en het delen van content via sociale media.

Zowel SEA als SEO zijn takken van sport in de online marketing wereld, gericht op de online vindbaarheid. Alleen de uitvoering is anders.

SEA (Search Engine Advertising)

Met SEA wordt adverteren in zoekmachines bedoeld. Bij zoekmachine adverteren toont Google een advertentie van jouw website als mensen zoeken op een bepaalde term. Je betaalt Google per klik. Elke bezoeker vanuit SEA kost geld.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO is erop gericht om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te komen, zodat bezoekers jouw website zonder advertenties weten te vinden. Het verkeer naar je website is gratis, al kost zoekmachine optimalisatie wel tijd (en geld als je het uitbesteedt). 

Voor- en nadelen SEA en SEO

SEA heeft als voordeel dat je gelijk resultaat ziet. Met SEA campagnes betaal je Google en je krijgt verkeer naar je website. Bij SEO duurt het langer voordat je resultaat ziet. Je moet consequent investeren in je online zichtbaarheid en autoriteit voordat je rankt in Google.

Daarentegen is het resultaat wel duurzamer. Jouw posities in de organische zoekresultaten blijven langere tijd bestaan. Ook als je (tijdelijk) stopt met zoekmachine optimalisatie blijven de resultaten nog langere tijd behouden. Potentiële klanten kunnen jou nog steeds vinden. Bij SEA geldt dat als je stopt met adverteren, het verkeer ook direct stopt.

De kosten voor zoekmachine optimalisatie zijn soms onduidelijk. Bij SEO made simple maken we SEO zo simpel mogelijk. Ook de kosten.

SEO pakket

Heb je een bestaande website? Dan kun je kiezen uit drie verschillende alles-in-een SEO pakketten.

Op basis van het pakket dat je kiest, maken we een strategie specifiek voor jouw bedrijf en website. Voor elk pakket geldt een vaste prijs per maand, zodat je weet waar je aan toe bent. Bovendien zit je nergens aan vast. Je kunt elke volgende maand opzeggen als je niet tevreden bent of als er bijvoorbeeld wijzigingen zijn in je bedrijf.

SEO tekstschrijver

Wil je alleen hulp met SEO teksten? Dan rekenen we een tarief van € 80,- per uur exclusief btw.

We hebben 10+ jaar ervaring met het schrijven van webteksten. Bovendien werken we met tooling die ons helpt om in korte tijd goede teksten en unieke content te maken voor jouw website. Zo garanderen we een uitstekende prijs- en kwaliteitverhouding.

Hoe lang SEO teksten laten schrijven duurt, is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder:

  • hoe ingewikkeld het onderwerp is
  • de benodigde lengte van een tekst
  • het voorwerk dat al is gedaan (zoals, een SEO strategie, onderzoek naar zoekwoorden of bestaande teksten om mee te werken)

Wil je meer weten over onze tarieven voor een SEO tekstschrijver? Neem dan contact met ons op.

Twijfel je of je SEO wilt uitbesteden of dat je zelf met SEO aan de slag gaat? Stel jezelf de volgende vraag:

Kan ik consistent aan SEO werken?

Want SEO is niet ingewikkeld. We leren het je graag. Via onze blogs delen we regelmatig gratis tips en tricks of volg een SEO-cursus. Wat wel nodig is voor SEO succes is consistentie. Om autoriteit op te bouwen en je website als expert neer te zetten, moet je langere tijd regelmatig relevante content produceren en voor backlinks zorgen.

Lukt dit je niet? Dan is uitbesteden wellicht slimmer.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Hier kunnen we geen eenduidig antwoord op geven. Het ligt namelijk aan verschillende factoren, hoe lang het duurt voor je resultaten ziet in een SEO-traject. Voorbeelden zijn:

  • Heb je een nieuwe website of een bestaande?
  • Rank je al op zoekwoorden?
  • Hoe groot is jouw niche?
  • Wat is het niveau van de concurrentie?
  • Hoe intensief ga je met SEO aan de slag?

Marathon

Zoekmachine optimalisatie is een marathon, geen sprint. Wil je snel meer online verkopen? Dan kun je beter kiezen voor Google Ads en social media marketing. Die geven direct resultaat. Het probleem is dan alleen dat als je stopt met advertenties, je verkeer én sales ook stoppen.

Met SEO bouw je aan het fundament van jouw online bedrijf. Dat duurt langer, maar het resultaat is duurzamer. Ook als je stopt met SEO duurt het resultaat voort.

Om goed te kunnen ranken, moet je autoriteit opbouwen. Dat kost tijd. Globaal geldt het volgende:

0 tot 3 maanden:

Heb je een website die al wat autoriteit heeft opgebouwd? Dan is het mogelijk om al in de eerste maanden in de top 10 van Google te komen voor minder beconcurreerde zoekwoorden.

3 tot 6 maanden:

Binnen 3 tot 6 maanden is het mogelijk om met een relatief nieuwe website te ranken op zoekwoorden met minder concurrentie. Denk aan zoektermen die wat langer zijn of niche-specifieke termen. Heb je een bestaande website? Dan zien we ook op meer beconcurreerde zoekwoorden verbetering in de posities.

6 tot 9 maanden:

De kans is groot dat je inmiddels goed vindbaar bent op de eerste pagina van Google voor meer beconcurreerde zoekwoorden. De grootste winst zit hem in de top 3 zoekresultaten. Om die posities te bereiken is een lange adem nodig.

9 tot 18 maanden:

Om de topposities in Google te bereiken moet je langere tijd consistent werken aan je autoriteit en vindbaarheid. Na 9 tot 18 maanden zul je een duidelijke toename in verkeer zien.

Meer SEO tips & tricks

SEO woordenboek

Rich Snippets

Rich snippets: wat zijn het en wat kunnen ze voor jou betekenen? Wil je hoger komen in Google? Dan zijn er een aantal dingen belangrijk, zoals de juiste zoekwoorden gebruiken … Lees meer
SEO woordenboek

Wat is een zoekterm?

Een zoekterm is een zoekopdracht die iemand in Google invult. Een zoekterm wordt ook wel een zoekwoord of keyword genoemd. Zo’n zoekterm kan uit één of meerdere woorden bestaan.

SEO-TIPS IN JE INBOX

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.