Waarom SEO belangrijk is?

SEO is belangrijk als je meer verkeer op je website wilt krijgen. Want met SEO zorg je ervoor dat jouw website hoger in Google komt. En hoe hoger jouw website in Google staat, hoe meer verkeer je naar je website krijgt. Maar dat is niet alles.

Weet je waarom SEO nog meer belangrijk is voor jouw website? SEO beïnvloedt ook hoeveel mensen op jouw website daadwerkelijk iets kopen. Websitebezoekers die jou via de zoekresultaten in Google vinden, zijn eerder geneigd iets te kopen dan potentiële klanten die via advertenties op jouw website komen.

De voordelen van SEO

Waarom SEO belangrijk is? Omdat SEO de volgende voordelen oplevert:

  • hoe hoger je in Google staat, hoe meer verkeer je naar je website krijgt
  • het verkeer is gratis
  • het verkeer is relevanter
  • mensen die via SEO op je website komen zijn meer geneigd iets te kopen.

Wat is SEO?

Genoeg voordelen dus. Maar wat is nu eigenlijk SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is het aanpassen van een website om ervoor te zorgen dat die zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat van online zoekmachines.

Voor de aardigheid zeggen we hier zoekmachines. Maar heel eerlijk: we bedoelen er eigenlijk maar 1 én dat is Google. Google is met meer dan 90% marktaandeel namelijk verreweg de grootste online zoekmachine. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Bing, Yahoo en DuckduckGo. Maar dit zijn allemaal relatief kleine spelers.

Met SEO bedoelen we dus eigenlijk het optimaliseren van een website om zo hoog mogelijk in Google te komen.

Waarom is SEO belangrijk in cijfers

We kunnen je natuurlijk vertellen dat SEO ontzettend belangrijk is, maar ook de cijfers zeggen het:

  • Er worden wereldwijd 3,8 miljoen zoekopdrachten per minuut ingevoerd in Google.
  • De nummer 1 in Google krijgt gemiddeld 28% van het verkeer op een bepaalde zoekopdracht.
  • De nummer 2 gemiddeld 16%.
  • De nummer 3 gemiddeld 11%.
  • Sta je op plek 11 of lager? Dan is de kans dat mensen op jouw website klikken minder dan 1%.
  • Stijg je van plek 3 naar plek 1? Dan verdubbelt het verkeer naar je website.
waarom seo belangrijk is in data

Zoekmachine optimalisatie zorgt voor relevanter verkeer

SEO is één manier om meer bezoekers op je website te krijgen. Je kunt natuurlijk ook meer verkeer naar je website trekken door te adverteren. Dat kan ook in Google. Dat noemen we Search Engine Advertising, oftewel SEA. Andere online plekken om te adverteren zijn bijvoorbeeld via Facebook, Instagram, Tiktok of op andere websites. Maar dat levert niet hetzelfde type bezoeker op.

SEO vs sociale media

Dat zit zo. Als mensen naar Google gaan om iets op te zoeken, dan doen ze dat met een bepaalde intentie. Ze zijn op zoek naar een oplossing, een antwoord of een product. Mensen gaan naar sociale media of andere websites met een ander doel. Om even vermaakt te worden. Om te zien wat hun vrienden doen. Als ze een advertentie zien, klikken ze daarop omdat ze nieuwegierig zijn. Niet omdat ze er naar op zoek waren. Dat heeft invloed op wat mensen doen als ze daarna op je website komen.

Het conversiepercentage is het percentage mensen dat uiteindelijk iets koopt op je website. Je kunt je voorstellen dat mensen die op zoek zijn naar iets, eerder geneigd zijn te kopen dan mensen die toevallig iets voorbij zagen komen. Ter vergelijking: je gaat naar de stad, omdat je een nieuwe jas zoekt of je gaat naar de stad, omdat je een vrije middag hebt. De kans dat je met een nieuwe jas thuiskomt, is bij optie 1 een stuk groter.

Daardoor is het zogenoemde conversiepercentage (het percentage mensen dat uiteindelijk iets koopt of aanvraagt) gemiddeld hoger vanuit SEO dan vanuit advertenties op bijvoorbeeld sociale media.

GRATIS SEO SCAN

Wil je weten wat SEO voor jouw website kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend de SEO Scan aan. 

✅  Analyse van de huidige techniek, content en autoriteit

✅  Concurrentie-onderzoek

✅  Concrete verbeterpunten

✅  Bellen, mailen of videobellen om de bevindingen te bespreken

Organische zoekresultaten vs Google advertenties

Oké, dat potentiële klanten anders op jouw website reageren als ze een advertentie op sociale media zien of via de zoekmachine op jouw website komen, is logisch. Maar hoe zit dat dan met adverteren in Google? Reageren mensen vanuit Google advertenties ook anders dan organisch verkeer? Het antwoord is ja.

waarom seo belangrijk is vs sea

Potentiële klanten vanuit organisch verkeer kopen vaker

Uit onderzoek blijkt dat de mensen eerder geneigd zijn op de organische zoekresultaten te klikken dan op advertenties. Ook hier geldt dat organisch verkeer eerder geneigd is iets te kopen. Verkeer vanuit de onbetaalde zoekresultaten koopt gemiddeld in 14,6% gevallen iets. Voor Google Ads is dat gemiddeld 3,75%.

waarom seo belangrijk is potentieel verkeer is relevanter

Hoe werkt SEO (Search Engine Optimization)?

Het doel van SEO is om slim in te spelen op het algoritme van Google om een website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Dat doe je door ervoor te zorgen dat Google jouw website het meest relevant en betrouwbaar vindt als antwoord op wat mensen invoeren in de zoekmachine. Denk hierbij aan:

  • het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van een website
  • een duidelijke navigatie
  • het toevoegen van relevante zoekwoorden in artikelen
  • andere websites naar jouw website laten verwijzen.

Dit is slechts een greep uit de optimalisaties die onder zoekmachine optimalisatie vallen. We hebben de belangrijkste onderdelen van SEO voor je op een rij gezet.

Conclusie: waarom is SEO belangrijk?

SEO is een geweldige manier om meer verkeer naar je website te krijgen. Bovendien is organisch zoekverkeer gratis. Je hoeft er niet voor te adverteren. Ook is de kans dat mensen die vanuit organische resultaten op jouw website komen iets kopen, een stuk groter dan bij online adverteren.

Veelgestelde vragen over waarom SEO belangrijk is

Zowel SEA als SEO zijn takken van sport in de online marketing wereld, gericht op de online vindbaarheid. Alleen de uitvoering is anders.

SEA

Met SEA wordt adverteren in zoekmachines bedoeld. Bij zoekmachine adverteren toont Google een advertentie van jouw website als mensen zoeken op een bepaalde term. Je betaalt Google per klik. Elke bezoeker vanuit SEA kost geld.

SEO

SEO is erop gericht om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te komen, zodat bezoekers jouw website zonder advertenties weten te vinden. Het verkeer naar je website is gratis, al kost het wel tijd (en geld als je het uitbesteedt).

Voor- en nadelen SEA en SEO

SEA heeft als voordeel dat je gelijk resultaat ziet. Met SEA campagnes betaal je zoekmachines en je krijgt verkeer naar je website. Bij SEO duurt het langer voordat je resultaat ziet. Je moet consequent investeren in je online zichtbaarheid en autoriteit voordat je rankt in Google.

Daarentegen is het resultaat wel duurzamer. Heb je eenmaal een goede ranking in de organische resultaten, dan blijf je daar vaak langer staan. Ook als je (tijdelijk) stopt met zoekmachine optimalisatie blijven de resultaten nog langere tijd behouden. Potentiële klanten kunnen jou nog steeds vinden. Bij SEA geldt dat als je stopt met adverteren, het verkeer ook direct stopt.

De kosten voor zoekmachine optimalisatie zijn soms onduidelijk. Bij SEO made simple maken we SEO zo simpel mogelijk. Ook de kosten.

SEO pakket

Heb je een bestaande website? Dan kun je kiezen uit drie verschillende alles-in-een SEO pakketten.

Op basis van het pakket dat je kiest, maken we een strategie specifiek voor jouw bedrijf en website. Voor elk pakket geldt een vaste prijs per maand, zodat je weet waar je aan toe bent. Bovendien zit je nergens aan vast. Je kunt elke volgende maand opzeggen als je niet tevreden bent of als er bijvoorbeeld wijzigingen zijn in je bedrijf.

SEO tekstschrijver

Wil je alleen SEO teksten laten schrijven? Dan rekenen we een tarief van € 80,- per uur exclusief btw.

We hebben 10+ jaar ervaring met het schrijven van webteksten. Bovendien werken we met tooling die ons helpt om in korte tijd goede teksten en unieke content te maken voor jouw website. Zo garanderen we een uitstekende prijs- en kwaliteitverhouding.

Hoe lang een tekstschrijver met een tekst bezig is, is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder:

  • hoe ingewikkeld het onderwerp is
  • de benodigde lengte van een tekst
  • het voorwerk dat al is gedaan (zoals, een SEO strategie, onderzoek naar zoekwoorden of bestaande teksten om mee te werken)

Wil je meer weten over onze tarieven voor een SEO tekstschrijver? Neem dan contact met ons op.

SEO cursus

De makkelijkste manier om goedkoop SEO toe te passen is door het zelf te doen. Je kunt het gemakkelijk leren via onze SEO cursussen.

Waar jij staat in Google kun je onder andere zien in Google Search Console. Dit is een gratis tool van Google zelf.

1. Klik in het linkermenu op het kopje Performance.

2. Selecteer bij de grafiek ‘Average position’.

3. Kies bij ‘Date’ de periode waarvoor je jouw positie wilt bekijken.

Je ziet dan de gemiddelde positie voor jouw website. Dat is eigenlijk niet zo relevant. Belangrijker is om onder de grafiek te kijken naar de zoektermen. Door op een bepaalde zoekterm te klikken, kun je de prestaties daarvan nader bekijken.

Heb je geen toegang tot Google Search Console? Zorg dan dat je dat wel krijgt. Deze tool is een must als je aan de slag wilt met SEO.

Toch kun je jouw positie op bepaalde zoekwoorden wel opzoeken. Bijvoorbeeld met de SERP checker van Whatsmyserp.com

Ja, maarrrrrrr. In principe kan elke website hoger in Google komen. Er is wel een maar. Soms kun je namelijk niet echt relevant zijn op bepaalde zoektermen. Dat heeft te maken met de concurrentie en zoekintentie.

Autoriteit

Wil jij bijvoorbeeld hoog scoren op een zoekterm, maar staan er in de top 10 alleen websites met een heel hoge autoriteit, zoals Bol.com, CoolBlue of de Consumentenbond. Dan is het vrijwel onmogelijk om daar als kleinere website tussen te komen.

Zoekintentie

De zoekintentie is met welk doel mensen iets zoeken. Zoeken ze op ‘yogabroek’? Dan willen ze waarschijnlijk een yogabroek kopen. Google toont dan alleen maar webwinkels. Het heeft dan weinig zin om een blog te schrijven over yogabroeken om te proberen op dat zoekwoord te ranken.

Gelukkig zijn er altijd kansen om te ranken. Je moet alleen de juiste vinden. Vaak liggen die kansen bij long tail keywords. In plaats van ‘yogabroek’ kun je bijvoorbeeld kijken naar specifiekere zoekwoorden als ‘beste yogabroek voor beginners’ of ‘waarop letten bij yoga broek’.

Twijfel je of je SEO wilt uitbesteden of dat je zelf met SEO aan de slag gaat? Stel jezelf de volgende vraag:

Kan ik consistent aan SEO werken?

Want SEO is niet ingewikkeld. We leren het je graag. Via onze blogs delen we regelmatig gratis tips en tricks of volg een SEO-cursus. Wat wel nodig is voor SEO succes is consistentie. Om autoriteit op te bouwen en je website als expert neer te zetten, moet je langere tijd regelmatig relevante content produceren en voor backlinks zorgen.

Lukt dit je niet? Dan is uitbesteden wellicht slimmer.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Meer SEO tips & tricks

SEO woordenboek

Rich Snippets

Rich snippets: wat zijn het en wat kunnen ze voor jou betekenen? Wil je hoger komen in Google? Dan zijn er een aantal dingen belangrijk, zoals de juiste zoekwoorden gebruiken … Lees meer
SEO woordenboek

Wat is een zoekterm?

Een zoekterm is een zoekopdracht die iemand in Google invult. Een zoekterm wordt ook wel een zoekwoord of keyword genoemd. Zo’n zoekterm kan uit één of meerdere woorden bestaan.

SEO-TIPS IN JE INBOX

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.