10 SEO-tools voor zoekwoorden onderzoek (gratis en betaald)
Je wilt zoekwoordenonderzoek doen en bent op zoek naar de beste tools. Hieronder vind je een lijst van 10 SEO tools voor zoekwoordenonderzoek met hun voor- en nadelen, zodat jij gemakkelijk de juiste voor jouw onderzoek kan kiezen.
Google zoekwoordplanner (gratis)
Google Zoekwoordplanner of Keyword Planner in het Engels is een van de beste gratis zoekwoorden tools. Niet vreemd aangezien de informatie rechtstreeks van Google afkomt. Je hebt hiervoor wel een (gratis) Google Ads account nodig.
- Ga in je Google Ads account naar Tools en kies daar voor Google Keyword planner of Zoekwoordplanner.
- Klik op ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’
- Vul een of meerdere zoekwoorden in
- Klik op ‘Behaal resultaten’
De resultaten die worden weergegeven zijn:
- Suggesties voor zoekwoorden
- Gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand
- Wijziging over drie maanden (verwachting)
- Wijziging jaar op jaar (verwachting)
- Concurrentie hoog of laag
- CPC of cost per click
Zoals je in de getoonde voorbeelden kunt zien, krijg je direct een overzicht van zoekwoord suggesties.
Enige pluspunten van Google Keywordplanner zijn:
- Gratis
- Informatie rechtstreeks afkomstig van Google
Enige minpunten zijn:
- Maximum aantal zoekwoorden te gebruiken
- Long tail zoektermen zijn lastiger te vinden
- Zoekvolume wordt weergegeven met een grote marge (bijvoorbeeld 100 – 1k of 1k – 10k)
Ubersuggest Chrome plugin (gratis & betaald)
In de Chrome extensie van Ubersuggest kun je 40 gratis zoekopdrachten per dag doen. Wil je meer zoekopdrachten of gebruik maken van het volledige scala aan opties van de tool, dan zul je moeten investeren in een betaald abonnement.
- Ga in je Chrome internet browser naar de Chrome web store en installeer de Ubersuggest Extensie
- Ga daarna naar Google en voer het zoekwoord in dat je wilt onderzoeken.
- Je krijgt nu links de Google zoekresultaten en rechts de resultaten vanuit Ubersuggest. Je ziet hier het maandelijkse zoekvolume (Vol), de kosten voor een klik voor een Google advertentie (CPC) en de SD, de SEO difficulty.
Enige pluspunten van Ubersuggest zijn:
- Gratis 40 zoekwoorden per dag onderzoeken
- Je kunt ook backlinks van concurrenten bekijken
- Gerelateerde zoekwoorden zijn beperkt tot 10 resultaten
Enige minpunten zijn:
- Werkt alleen in Google Chrome
- Als je de extensie vergeet uit te zetten, gebruik je de tool ook als je gewoon in Google zoekt
Keyword surfer (gratis)
Ook Keyword Surfer heeft een Google Chrome extensie waarmee je zoekwoordvolume en zoekwoordsuggesties kunt bekijken.
Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding.
Al bij het invoeren van het zoekwoord tafeltennistafel, krijg je na op enter gedrukt te hebben direct te zien wat het geschatte zoekvolume per maand is. Daarnaast krijg je rechts naar de zoekresultaten een lijst met ‘keyword ideas’ en het geschatte zoekvolume.
Niet alleen heel makkelijk, maar ook lekker overzichtelijk.
Wil je dit ook proberen?
- Ga naar Keyword Surfer
- Klik op ‘Add to Chrome’
- Druk vervolgens op de blauwe knop ‘Add to Chrome’ en bevestig je keuze
- Wanneer je nu op een zoekwoord naar keuze zoekt in Google, krijg je het zoekvolume en ‘Keyword ideas’ naast de zoekresultaten te zien.
Enige pluspunten van Keyword Surfer zijn:
- Gratis extensie
- Onbeperkt zoekvolume opzoeken
- Onbeperkt zoekwoorden en alternatieven opzoeken
Enige minpunten zijn:
- Werkt alleen in Google Chrome
- Alleen om zoekvolume en alternatieve zoekwoord ideeën op te zoeken. Toont geen moeilijkheidsgraad.
Answer the Public (gratis en betaald)
De content op je website is vooral bedoeld voor het geven van antwoorden op een long tail zoekvraag. Van de beste tafeltennis binnen een specifiek budget tot het meest geschikte voer voor je huisdier.
Na het invoeren van een zoekwoord in Answer the public, krijg je een overzicht van vragen met betrekking tot jouw zoekwoord. Vragen die gaan over: hoe, waar, waarom, wanneer, wat, welk, welke en wie.
Een voorbeeld hiervan is: Waarom heeft een tafeltennisbatje twee kleuren?
Answer the public geeft je inzicht in deze vragen en hiernaast kun je hier ook het zoekvolume van bekijken.
Hoe dit werkt?
- Ga naar Answer de Public
- Voer je zoekwoord in en vergeet niet het land en de taal waarin je wil zoeken te veranderen. Vervolgens klik je op ‘search’.
- Er wordt nu een afbeelding gemaakt die er als volgt uitziet:
Dit ziet er heel leuk uit, maar of dit heel overzichtelijk is laten we tussenbeide. Wil je een duidelijker overzicht?
- Klik op de ‘Data’ knop naast ‘Visualization’
Enige pluspunten van Answer the Public zijn:
- Gratis drie zoekopdrachten per dag (per account)
- Gratis 7 dagen proberen.
- Overzichtelijke vragen welke relevant zijn m.b.t. jouw zoekopdracht
- De betaalde versie is relatief goedkoop ten opzichte van concurrenten.
Enige minpunten zijn:
- Alleen bij de betaalde versie kun je onbeperkt het zoekvolume bekijken.
- Het is niet mogelijk om enkel keyword onderzoek te doen.
Google Trends (gratis)
Deze tool is in dit rijtje misschien een beetje opvallend. Hij is namelijk niet per sé ontworpen als zoekwoorden tool of om zoekwoorden onderzoek te doen. Wat doet hij dan is deze lijst?
Deze tool is heel erg geschikt om de trends van jouw zoekwoord te onderzoeken. Welke periode wordt er veel op jouw zoekwoord gezocht, maar ook vanuit welke regio wordt er veel op jouw zoekwoord gezocht. Daarnaast kun je zoekwoorden met elkaar vergelijken.
Een voorbeeld: In Google trends heb ik twee zoekwoorden ingevuld. Tafeltennistafel en pingpongtafel.
Ik wil graag weten hoeveel er de afgelopen 12 maanden in Nederland op deze zoekwoorden is gezocht. En hiernaast ben ik ook benieuwd vanuit welke regio hier het vaakst op wordt gezocht.
Uit bovenstaande afbeelding is het meteen al duidelijk dat een van de zoekwoorden populairder is dan de andere, namelijk: tafeltennistafel. Dit is goed om te weten voor het zoekwoorden onderzoek.
Hiernaast wordt in de zomer vaker gezocht dan in de rest van het jaar. Mocht ik nieuwe content willen maken over tafeltennistafels, kan ik dit dus het beste voor de zomer klaar hebben.
Omdat ik op mijn zoekwoorden in Nederland heb gezocht krijg ik per provincie te zien waar er meer of minder wordt gezocht.
Wil je dit ook proberen:
- Ga naar Google Trends
- Vul je zoekwoord in en klik op ‘ontdekken’
- Je kunt er voor kiezen je zoekwoord te vergelijken met een ander zoekwoord en de periode in te stellen.
- Scroll naar beneden en bekijk je resultaten.
Enige pluspunten van Google trends zijn:
- Gratis tool
- Te gebruiken ter ondersteuning van je zoekwoorden onderzoek
- Overzichtelijk data
Enige minpunten zijn:
- Op zichzelf niet geschikt om zoekwoorden onderzoek te doen
- Geen exact overzicht van het zoekvolume
Keyword Sheeter (gratis)
Met Keyword Sheeter kun je snel een enorme lijst van keywords of zoekwoorden opzoeken.
Wil je ook zoekvolumes weten, dan moet je hiervoor betalen, of je kunt natuurlijk je favoriete zoekwoorden uit Keyword Sheeter via een andere tool opzoeken.
- Ga naar Keyword Sheeter
- Verander het land en de taal wanneer nodig. Vul je zoekwoorden in en klik op ‘Sheet Keywords’.
Je krijgt nu een lange lijst met vergelijkbare zoekwoorden. Hiernaast krijg je ook long-tail zoekwoorden in de lijst te zien.
Enige pluspunten van Keyword Sheeter zijn:
- Gratis een grote hoeveelheid zoekwoorden opzoeken
- In de resultaten staan ook veel long-tail zoekwoorden
- Gebruiksgemak
Enige minpunten zijn:
- Zoekvolume onderzoek alleen bij een betaald abonnement
- Beperkte functionaliteit
KW Finder (gratis proefperiode en betaald)
De zoekwoordentool van KW Finder is een fijne vanwege de uitgebreide filtermogelijkheden. Je kunt met een gratis proefperiode van 10 dagen 5 zoekwoorden per dag opzoeken. Je krijgt dan wel beperkte resultaten te zien.
Met een abonnement kun je maximaal profiteren van de zoekwoordsuggesties. Wil je KW finder proberen?
- Ga naar KW Finder
- Maak een account aan.
- Vul het zoekwoord in dat je wilt onderzoeken en kies het land en de taal.
Je krijgt dan een overzicht met daarin: trend, zoekvolume, Cost Per Click, Price Per Click en de KD (Keyword Difficulty).
4. Je kunt vervolgens filderen door het filterschuifje aan te zetten. Bijvoorbeeld op difficulty of zoekvolume.
Enige pluspunten van KW Finder zijn:
- Uitgebreide filtermogelijkheden
- Kijk hoe je zoekwoord het met de tijd doet (trends)
- Ook zoekwoorden van concurrenten bekijken
- Biedt ook rank tracking en backlink onderzoek
- Relatief betaalbare tool in vergelijking met SE Ranking, Semrush en Ahrefs.
Enige minpunten zijn:
- Beperkte mogelijkheden binnen de proefperiode
SE Ranking (gratis proefperiode en betaald)
Deze online tool is naast het vinden van nieuwe zoekwoorden en het maken van content vooral heel goed in het nagaan en bijhouden van je online ranking ten opzichte van je concurrentie.
Het is voor jou natuurlijk heel belangrijk om te kunnen zien hoe jouw concurrentie scoort op jouw zoekwoorden en op welke zoekwoorden zij minder scoren.
Wil je SE Ranking proberen, dan kun je hier 14 dagen gratis gebruik van maken. Je hoeft hier geen betaalgegevens voor in te vullen. De proefperiode loopt vanzelf af. Tijdens deze proefperiode heb je een aantal nuttige tools tot je beschikking en dit is zeker het proberen waard!
- Ga naar SE Ranking
- Klik op ‘Gratis proefperiode’
- Vul je gegevens in of klik onderaan op ‘aanmelden met Google of LinkedIn’
- Er wordt nu gevraagd om je gebruikservaring te personaliseren. Heb je daar geen zin in, klik dan rechts bovenin het scherm op het kruisje
- Klik op ‘Zoekwoord Onderzoek’ en vul vervolgens je zoekwoorden in en het land. taal waarin je wil zoeken. Klik hierna op ‘analyseren’.
- Nu krijg je uitgebreide resultaten over:
- De moeilijkheidsgraad van je zoekwoord
- Het zoekvolume
- De Cost per Click
- Het globale zoekvolume van je zoekwoord in de geselecteerde taal
- Zoekwoordideeën
- Organische zoekresultaten
- Meest populaire advertentie voor het geanalyseerde zoekwoord
- Zoekintentie
- Klik bij zoekwoord-ideeën op ‘bekijk gedetailleerd rapport’.
Omdat het een gratis proefperiode betreft, krijg je toegang tot maar 10 zoekwoorden, maar wanneer je gebruik maakt van de filters kun je toch meer zoekwoorden vinden. Verander bijvoorbeeld eens het zoekvolume of de moeilijkheidsgraad van je zoekwoord en kijk eens wat er gebeurd.
Enige pluspunten van SE Ranking zijn:
- Zeer complete en professionele tool
- Gratis proefperiode van 14 dagen
- Geschikt voor zowel zoekwoorden onderzoek, het maken van content en het nagaan van je concurrentie.
- Uitgebreide filteropties
Enige minpunten zijn:
- Binnen de proefperiode kun je maximaal 10 rapporten per dag aanmaken
- De proefperiode biedt beperkte functionaliteit ten opzichte van de betaalde versie
Nog een tip met betrekking tot SE Ranking: mocht je aan de proefperiode van 14 dagen niet voldoende hebben, kun je onder een ander e-mailadres een nieuw account aanmaken. Zo kun je nogmaals gebruik maken van een proefperiode. Of je neemt een maandabonnement voor 55 USD en doe in die ene maand al je zoekwoordenonderzoek voor het komende half jaar.
Surfer SEO (“gratis” en betaald)
Surfer SEO is niet alleen een tool voor keyword onderzoek. Naast zoekwoorden onderzoek helpt de tool je om je huidige content te analyseren en geeft het suggesties voor verbetering. Hiernaast helpt Surfer SEO je bij het schrijven van nieuwe content. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van content van je concurrentie om jouw content nog hoger te laten scoren.
Helaas moet je een abonnement nemen om gebruik te kunnen maken van de “gratis” proefversie. Hierbij staat gratis tussen aanhalingstekens omdat het een zogenaamde ‘money-back guarantee’ betreft.
Wil je het toch proberen?
- Ga naar Surfer SEO
- Klik op ‘Start now’
- Log in middels een nieuw account of kies voor ‘sign up with Google’
- Kies een van de abonnementopties
- Klik op ‘Keyword Research’
- Vul een zoekwoord in en klik op ‘create keyword research’
- Nu krijg je een overzicht van gerelateerde zoekwoorden met hierbij de zoekintentie, zoekvolume en de keyword difficulty
- Nu kun je ervoor kiezen de opties Intent, Keywords en Search Volume aan te passen. Wanneer je op een van de vakken met zoekwoorden klikt, krijg je een gedetailleerder overzicht van de zoekwoorden.
Enige pluspunten van Surfer SEO zijn:
- Geschikt voor zoekwoorden onderzoek
- Een goede tool voor het analyseren van je bestaande content
- Erg goed voor het maken van nieuwe content
- De tool gebruikt content van de concurrent om je te helpen nog hoger te scoren
- De optie om automatisch teksten te maken met behulp van AI
- Niet tevreden, geld terug garantie
Enige minpunten zijn:
- Je moet een betaald abonnement nemen voor je gebruik kunt maken van de 7 dagen “gratis” versie.
Semrush (gratis en betaald)
Semrush een van de go-to SEO tools voor profesionals. Semrush heeft een verscheidenheid aan SEO-tools. Zo kun je onderzoek doen naar je concurrentie, zoekwoorden, linkbuilding, on-page SEO en technische SEO.
Naast verschillende abonnementen en een 7-day trial, kun je gratis gebruik maken van sommige tools. Daarbij kun je niet meer dan 10 acties doen per dag.
Geïnteresseerd naar deze complete tool?
- Ga naar Semrush
- Vul een zoekwoord in, verander eventueel de taal en klik op ‘start now’
- Maak een account aan of log in met Google
- Nu krijg je een aantal vragen te zien waarmee Semrush een beeld van jou als klant probeert te vormen. Deze kun je voor nu even negeren. Klik linksboven op het Semrush-logo.
- Boven in de pagina zie je een zoekbalk. Voer hier je zoekwoord in en klik op ‘Search’
- Nu zie je een overzicht met resultaten aan de hand van je ingevoerde zoekwoord. Wanneer je iets naar beneden scrollt, zie je ‘Keywoord Ideas’ met hieronder variaties op je zoekwoord, vragen over je zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden.
- Wanneer je op ‘Related Keywords’ klikt, krijg je een lijst met gerelateerde zoekwoorden. Omdat dit de gratis versie betreft, krijg je hier maar 10 zoekwoorden te zien.
Wanneer je nu bijvoorbeeld de filters KD% (keyword difficulty), Intent (zoekintentie) of Volume (zoekvolume) aanpast, krijg je vaak weer andere zoekwoorden te zien.
Tip: probeer ook enkele van de andere opties in Semrush zoals bijvoorbeeld de Competitive Research opties en de Keyword Magic Tool.
Enige pluspunten van Semrush zijn:
- Zeer complete en professionele tool voor onder andere concurrentie onderzoek, zoekwoorden onderzoek, link building, en SEO onderzoek
- Gratis 10 acties waaronder keyword onderzoek, per dag
Enige minpunten zijn:
- Maar 10 acties per dag zonder account
- Dure abonnementskosten
- De 7 dagen free trial is pas beschikbaar nadat je een betaald abonnement bent aangegaan
Ahrefs (gratis en betaald)
Ahrefs is een SEO tool waarmee je naast zoekwoorden onderzoek het volgende kunt doen:
- Website audit
- Rank tracking
- Content analyse
- Concurrentie analyse
- Website analyse
Ahrefs is een van de meest gebruikte SEO tools voor professionals. Een account aanmaken is gratis, maar wil je deze daadwerkelijk kunnen gebruiken voor zoekwoorden onderzoek zul je hiervoor moeten betalen. Helaas heeft Ahrefs geen gratis proefperiode of niet goed, geld terug acties. Wel staat het je natuurlijk vrij je abonnement al binnen een maand op te zeggen. Misschien wel genoeg tijd voor je zoekwoorden onderzoek.
Zou je Ahrefs graag eens proberen?
- Ga naar Ahrefs
- Klik rechtsboven op ‘Inschrijven”
- Kies een abonnement naar keuze en ga aan de slag.
Tip: Ahrefs heeft op YouTube uitstekende handleidingen over hoe de tool werkt.
Maar Ahrefs biedt meer. Je vindt bij Ahrefs een aantal gratis tool voor onder andere zoekwoordenonderzoek.
- Klik daarvoor op Ahrefs: Free Seo Tools
- Links van de zoekbalk kun je kiezen welke tool je wil gebruiken of scroll naar beneden voor het totale overzicht aan tools.
- Vul een zoekwoord in en klik op ‘Start’
- Verander eventueel het land/ de taal waar je wil zoeken en klik op ‘Find Keywords’
Je krijgt nu een lijst van 100 gerelateerde zoekwoorden. Ook kun je op ‘Questions’ klikken en bekijken welke vragen er over je zoekwoord gesteld worden. Overigens staat de KD (keyword difficulty) alleen bij de eerste 10 zoekwoorden weergegeven.
Tip: bekijk ook de andere gratis Ahrefs tools eens.
Enige pluspunten van Ahrefs zijn:
- De betaalde tool is zeer veelzijdig en kan goed gebruikt worden voor zoekwoorden onderzoek
- Veel gratis tools waaronder een zoekwoord generator en zoekwoord difficulty checker
Enige minpunten van Ahrefs zijn:
- De SEO tool heeft alleen een betaalde versie
- Geen gratis proefperiode
- De gratis Ahrefs Webmaster Tool is niet bruikbaar voor zoekwoorden onderzoek
Moz
Net als bij AHrefs heeft ook Moz naast hun zeer uitgebreide SEO tool een aantal gratis tools waar je gebruik van kunt maken. Wel heeft Moz een gratis proefperiode voor hun MozPro tools.
Benieuwd?
- Klik op Moz
- Klik op ‘Try Moz Pro free’
Vervolgens wordt er om je (betaal)gegevens gevraagd. De eerste 30 dagen is de tool gratis. Zeg je de service op binnen de proefperiode dan hoef je niets te betalen.
Wil je gebruik maken van de gratis tools?
- Klik dan op Moz
- Klik bovenaan de pagina op ‘Free SEO Tools’ en selecteer ‘Keyword Explorer’
- Links in het menu kun je nu kiezen voor ‘Keyword Overview’ of ‘Keyword Suggestions’
- Voer een zoekwoord in, selecteer een land naar keuze en klik op ‘Analyze’
Je krijgt nu een aantal zoekwoord suggesties te zien.
Enige pluspunten van Moz zijn:
- Gratis proefperiode van 30 dagen voor Moz Pro
- Moz Pro biedt een complete tool voor SEO professionals
- Gratis tools waaronder een zoekwoord analyse tool
Enige minpunten zijn:
- De gratis tools zijn niet zo uitgebreid als concurrerende tools van andere aanbieders
- Je moet je betaalgegevens achterlaten voordat je de proefperiode kunt starten.
Enkele links in dit artikel zijn affiliate links. Sluit jij een abonnement af via zo’n link, dan ontvangt SEO made simple een kleine commissie. Jij betaalt er zelf geen cent meer voor.