SEO tekst schrijven:
in 7 stappen naar de perfecte tekst
Een SEO tekst schrijven lijkt misschien lastig. Want je wordt al snel bedolven onder ingewikkeld klinkende termen als keywords, zoekintentie, meta description en alt tags. Maar niet gevreesd. Zo ingewikkeld is het niet.
Sterker nog, we maken het graag simpel voor je. Met dit stappenplan SEO teksten schrijven kun jij ook teksten schrijven die hoger ranken in Google.
Stappenplan SEO teksten schrijven
Wil je zelf SEO teksten schrijven? Omdat je meer bezoekers naar je eigen website wilt krijgen, bijvoorbeeld? Of wil je je specialiseren in het schrijven van SEO teksten? Volg dan onderstaande stappen.
Stap 1: Onderwerp en zoekwoorden bepalen
De eerste stap is logisch: Waar ga je eigenlijk over schrijven? Waarschijnlijk heb je al een idee. Je merkt bijvoorbeeld dat je veel vragen krijgt over een bepaald onderwerp. Of je hebt een nieuw product dat je onder de aandacht wilt brengen.
Wat zoeken mensen?
Vervolgens is het zaak om te bepalen hoe mensen zoeken. Want je wilt namelijk inspelen op hun zoekgedrag. Daarom wil je precies weten welke woorden mensen intypen in Google als het om jouw onderwerp gaat.
Zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek is het proces waarmee je bepaalt op welk zoekwoord je in een tekst focust. Dit proces is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het schrijven van SEO teksten. Want je kunt nog zo’n geweldige tekst schrijven, als niemand ernaar zoekt bereik je er niets mee. Daarom is het belangrijk om het juiste zoekwoord in kaart te brengen.
Let op! Zoekwoord is soms meervoud
In de SEO-wereld spreken we van een zoekwoord. Het Engelse woord keyword komt ook vaak voorbij. Maar verwarrend genoeg kan een zoekwoord ook uit meerdere woorden bestaan.
‘Tafeltennis’ kan dus een zoekwoord zijn, maar ‘Wat zijn de regels van tafeltennis’ is ook wat we een zoekwoord noemen. Zoekterm zou eigenlijk een beter woord zijn.
Maar goed, zoekwoordenonderzoek, hoe werkt dat nu? Je hebt bijvoorbeeld een idee om een artikel te schrijven over ‘trainen voor een marathon’. Met behulp van verschillende online tools kun je vervolgens dit onderwerp nader onderzoeken.
Gratis tools zijn bijvoorbeeld Google Keyword planner (via Google Ads) en Ubersuggest. Deze tools geven inzicht in:
- Welke zoektermen gebruiken mensen in Google?
- Wat zijn gerelateerde termen die mensen gebruiken?
- Hoeveel keer per maand worden de zoektermen gebruikt (zoekvolume)?
Het zoekwoord ‘trainen voor een marathon’ heeft een maandelijks zoekvolume van 260, volgens Ubersuggest. Hieronder zie je dat deze tool ook suggesties geeft voor gerelateerde zoekwoorden.
Maar vaak loont het om nog even verder te kijken. Welke gerelateerde zoektermen kun je nog meer bedenken. Een betaalde tool kan helpen om zoekwoordenonderzoek efficiënter uit te voeren. Hieronder zie je bijvoorbeeld de resultaten van SurferSEO.
Je ziet dat het zoekwoord ‘marathon training’ een groter zoekvolume heeft. Maar kijk je verder naar beneden, dan zie je dat er flink meer wordt gezocht naar ‘trainingsschema marathon’ en ‘marathon trainingsschema’. Die zoekwoorden hebben 880 en 720 zoekopdrachten per maand.
Meer mensen zijn dus op zoek naar een trainingsschema voor een marathon dan het meer algemenere ‘trainen voor marathon’.
Keyword difficulty
Sommige tools, zoals Ubersuggest en KWFinder geven ook aan wat de moeilijkheidsgraad van een zoekterm is. Dit wordt ook wel keyword difficulty genoemd. Dit is handig om te bepalen hoe groot de kans is dat je hoog in de zoekresultaten kunt komen.
In dit geval zie je dat ‘trainen voor marathon’, ‘trainingsschema marathon’ en ‘marathon trainingsschema’ allemaal een Keyword Difficulty hebben van 5. ‘Marathon training’ heeft een moeilijkheidsgraad van 6.
Gelukkig zijn veel van de zogenoemde rankingfactoren wel bekend. Google geeft soms informatie vrij over wat belangrijk is, bijvoorbeeld bij een update. Ook wordt er veel onderzoek naar gedaan.
Het is dus waarschijnlijk makkelijker om te ranken op ‘Trainingsschema marathon’ en ‘trainen voor marathon’ dan voor ‘marathon training’.
Zoekintentie
Maar met het zoekvolume en de keyword difficulty ben je er nog niet. Heb je een zoekterm op het oog? Kijk dan naar welke websites al ranken. Dit zegt namelijk iets over de zoekintentie. Dat is het doel waarmee mensen zoeken.
De zoekintentie kan bijvoorbeeld zijn:
- informatie verzamelen over een onderwerp
- iets kopen
- iets regelen
- producten vergelijken
Je kunt de zoekintentie voor een zoekwoord gemakkelijk achterhalen door in een incognitovenster in je browser naar Google te gaan. Voer daar het zoekwoord in. Wat voor websites staan bovenaan? Zijn het blogs, nieuwswebsites, videos, webshops of bijvoorbeeld vergelijkingssites?
Waarom is die zoekintentie zo belangrijk? Google is behoorlijk goed in het herkennen van de zoekintentie van mensen. De zoekmachine toont vervolgens alleen de resultaten die daarbij aansluiten. Heeft het zoekwoord een andere zoekintentie dan wat jij op een pagina biedt? Dan is het eigenlijk onmogelijk om een goede positie te behalen op dat zoekwoord.
Een voorbeeld van zoekintentie
Je hebt het idee om een blog te schrijven over hardloopschoenen. Er zit veel volume op: 22.200 zoekopdrachten per maand. Bij je onderzoek blijkt alleen dat alle resultaten in de top-10 geen blogs zijn over hardloopschoenen. Het zijn allemaal webshops.
De zoekintentie is het vinden en kopen van hardloopschoenen. Je zult nooit met een blogartikel gericht op de zoekterm ‘hardloopschoenen’ kunnen ranken. Je moet dus op zoek naar een ander zoekwoord. Een gerichtere vraag over hardloopschoenen bijvoorbeeld, zoals ‘waar moet je op letten bij het kopen van hardloopschoenen?’
Het vinden van het juiste zoekwoord is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het schrijven van een succesvolle SEO tekst. Toch is het geen rechttoe rechtaan proces. Het is een afweging tussen:
- zoekvolume
- moeilijkheidsgraad
- zoekintentie
Longtail vs shorttail keywords
Zeker als je net start met SEO, is het vaak beter om een SEO tekst te schrijven voor langere zoekopdrachten, zoals ‘trainingsschema marathon onder de 4 uur’. Dit noemen we ook wel een longtail keyword. Shorttail keywords bestaan vaak uit een of twee woorden, zoals ‘trainingsschema marathon’.
Het aantal keer dat maandelijks naar longtail keywords wordt gezocht is lager, dan naar shorttail keywords. Het voordeel van longtail keywords is dat de zoekvraag specifieker is. Je kunt dus relevanter zijn voor de zoeker. Bovendien is er minder concurrentie.
SEO teksten schrijven: zelf doen of uitbesteden?
Denk je nu… pfff, was dit pas Stap 1? Het schrijven van goede SEO teksten is geen rocket science. Toch komt er best veel bij kijken. Het kan, zeker voor de ongetrainde SEO-schrijver, tijdrovend zijn. Maar geef niet op. Goed ranken in Google is enorm waardevol.
Liever toch wat hulp? We kunnen je leren om efficiënter te schrijven met behulp van de juiste tools en technieken. Of je kunt onze SEO tekstschrijvers SEO teksten laten schrijven. Wil je SEO liever helemaal uitbesteden? Van onderzoek, strategie tot tekstschrijven en rapportages? Kijk dan eens naar onze alles-in-één SEO pakketten.
Stap 2: Concurrentie analyse
Heb je jouw onderwerp en zoekwoord bepaald? Dan is de concurrentie analyse de volgende stap. Want dat is uiteindelijk wat Google de hele tijd doet. Google vergelijkt jouw webpagina continu met de concurrentie voor dezelfde zoektermen. Zo bepaalt de zoekmachine welk resultaat het beste aansluit bij de zoekvraag van de Google-gebruiker.
Daarom is het erg nuttig om gedetailleerd te kijken naar de concurrentie. Je kunt dit doen door in een incognito- of privévenster van je browser op het gekozen zoekwoord te googelen. Open de top 10.
Maak vervolgens per concurrent een lijst, bijvoorbeeld in Excel, met antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is de titel?
- Welke subtitels staan er allemaal op de pagina?
- Wat is het volledige webadres?
- Hoeveel afbeeldingen vind je op de pagina?
- Hoe lang is de tekst?
Zo heb je een mooi overzicht dat je gaat helpen bij de volgende stappen.
Stap 3: Opzet maken
Met je concurrentie-analyse bij de hand maak je gemakkelijk een eerste opzet. Het doel is om een tekst te schrijven die beter inspeelt op de zoekintentie dan de belangrijkste concurrenten.
Dus je wilt alle onderwerpen waar je concurrenten over schrijven ook in jouw tekst hebben. Voeg als dit mogelijk is nog meer waardevolle content toe.
Kijk naar je Excel-document van Stap 2 en maak een lijst met tussenkoppen. Bij stap 4 maak je van die lijst een goedlopende tekst.
Stap 4: Tekst schrijven
Nu is het tijd om de daadwerkelijke tekst te schrijven. Hierbij mag je de zoekmachines even helemaal vergeten. Richt je bij het schrijven van de tekst op de gebruiker, niet op de zoekrobots van Google. Het doel is een tekst te schrijven, die fijn leest en die de zoekvraag beantwoordt.
Tips voor het schrijven van online teksten
Vermijd lange zinnen
Lange zinnen zijn lastig te lezen op een mobiele telefoon of een computerscherm. Korte zinnen lezen makkelijker. Houd maximaal 10 tot 15 woorden per zin aan.
Houd alinea’s kort (maximaal 100 woorden)
Ook voor alinea’s geldt dat je ze liever niet te lang maakt. Zeker op een mobiele telefoon of tabletscherm is het lastig voor de lezer om lange alinea’s te verwerken. Zorg dat de kern van de alinea in de eerste zin staat.
Gebruik geen moeilijke woorden of jargon
Als je vaktaal of veel moeilijke woorden gebruikt, heb je kans dat de lezer afhaakt. Gebruik liever woorden die iedereen begrijpt. Een goede test: gebruik je het woord in een normaal gesprek? Dan is het oké om te gebruiken.
Geef voorbeelden
Voorbeelden maken een droge tekst levendig en zorgen ervoor dat de lezer de informatie makkelijker begrijpt.
Schrijf actief
Probeer woorden als kunnen, zullen, gaan en worden weg te laten. Die woorden maken een tekst passief én onnodig langer.
Maak je tekst scanbaar
Online lezers zijn scrollers. Ze scannen een tekst snel voordat ze hem lezen. Tussenkoppen, opsommingen en witruimtes zorgen voor een beter scanbare tekst. Zo kan de lezer uiteindelijk sneller tot de kern komen.
Help je lezer met signaalwoorden
Signaalwoorden zijn woorden die verbanden aangeven tussen zinnen en alinea’s. Denk aan: toen, daarna, tenslotte, want, omdat, daarom, dus, bijvoorbeeld. Signaalwoorden helpen je lezer om een tekst te begrijpen.
Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
Sommigen zeggen minimaal 300 woorden, maar dat is eigenlijk al lang achterhaald. Google zet jouw tekst namelijk af tegen die van jouw concurrenten. Een goede richtlijn voor de lengte is dus minimaal zo lang als de tekst van jouw grootste concurrenten.
Staat de concurrent met een pagina van 400 woorden op plek 1 in Google? Dan schrijf jij een tekst van minimaal 400 woorden. Hebben de nummers 1 tot en met 5 in Google voor jouw zoekterm SEO-teksten van gemiddeld 4000 woorden? Dan schrijf jij er ook minimaal 4000.
Toch liever een SEO tekstschrijver inhuren?
Neem contact met ons op!
Stap 5: SEO sausje toevoegen
Bij het schrijven in de vorige stap heb je je vooral gefocust op het op papier zetten van de goede informatie. Maar dit artikel gaat niet voor niets over SEO teksten schrijven. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat Google jouw tekst ook weet te waarderen. Dit doe je door de belangrijkste zoekwoorden op specifieke plaatsen terug te laten komen.
1. Zoekwoord in de titel
Het zoekwoord dat je in stap 1 hebt gekozen, moet je in de paginatitel gebruiken. De beste plek is helemaal aan het begin. De paginatitel wordt ook wel H1 genoemd.
2. SEO titel optimaliseren
Naast de paginatitel (H1) heb je bij veel websites de mogelijkheid om ook een SEO titel toe te voegen. We noemen dit ook wel de Title Tag. Deze titel zie je niet op de pagina zelf, maar wel in de Google zoekresultaten. De SEO titel is dus een van de eerste dingen die een zoeker in Google ziet van jouw tekst. Hiermee kun je mensen verleiden om jouw pagina te bezoeken.
Kenmerken van een goede SEO titel:
- 55 tot 60 letters en tekens lang. Anders kapt Google hem af
- is uniek op jouw website, je wilt geen twee pagina’s met dezelfde titel
- het belangrijkste zoekwoord staat vooraan
- nodigt uit tot klikken
- is in overeenstemming met wat er op de pagina staat
3. Pakkende meta-omschrijving
De meta-omschrijving of meta description is de tekst die Google in zijn zoekresultaten weergeeft onder de titel. Technisch gezien heeft de meta-omschrijving geen directe invloed op de Google rankings. Maar indirect wel.
Google bepaalt de plaats in de zoekresultaten onder andere op basis van het percentage mensen dat op jouw website klikt in de zoekresultaten. De meta description heeft wel invloed op dat doorklikpercentage.
Je moet de meta description en SEO titel samen zien als jouw online uithangbord. Door ervoor te zorgen dat je meta description en SEO titel opvallen, kun je mensen verleiden om naar jouw website te gaan.
Een meta description heeft de volgende kenmerken:
- nodigt uit tot klikken
- maximaal 158 tekens lang voor desktop en circa 120 tekens op mobiel
- het belangrijkste zoekwoord komt erin voor
- is in overeenstemming met wat er op de pagina staat
Pro-tip: test jouw meta omschrijving en SEO-titel
Zeker weten dat jouw meta description goed uit de verf komt? Test het met de gratis tool van Mangools.
4. Zoekmachinevriendelijke url
De url is het webadres. Ook hierin wil je dat het belangrijkste zoekwoord terugkomt. De url van deze pagina is bijvoorbeeld: www.seomadesimple.nl/blog/seo-tekst-schrijven . Zoekmachinevriendelijke url’s zijn zo kort mogelijk.
5. Inleiding met zoekwoorden
Laat in de eerste alinea de belangrijkste zoekterm terugkomen. Het liefst vooraan. Op die manier krijgen zowel zoekmachines als de lezer bevestiging dat de tekst daadwerkelijk over het onderwerp gaat.
6. Tussenkoppen
Tussenkoppen worden ook wel H2, H3, H4, H5 of H6 genoemd. Tussenkoppen maken een tekst scanbaar voor de lezer. Bovendien hebben tussenkoppen voor Google meer waarde dan gewone tekst. Zorg dus ook zeker dat in de tussenkoppen de belangrijkste zoekwoorden terugkomen.
7. Zoekwoorden in de tekst
De tijd waarin je per 100 woorden minimaal 2 tot 6 keer het zoekwoord in een tekst moest proppen is voorbij. De zogenoemde zoekwoordendichtheid of Keyword Density is steeds minder relevant. Zo’n hoge zoekwoordendichtheid zorgt namelijk voor onleesbare teksten.
Toch is het wel belangrijk om geregeld de belangrijkste zoektermen terug te laten komen. Hoe vaak? Een goede manier om dit te bepalen, is om te kijken naar je concurrentie.
Met ctrl+F kun je op concurrerende webpagina’s gemakkelijk onderzoeken hoe vaak zij de zoekterm teruglaten komen. Zorg dat jij ongeveer dezelfde aantallen gebruikt in verhouding tot de totale lengte van de tekst.
SEO-tip: gebruik een SEO-schrijftool om een tekst snel te optimaliseren
De betaalde SEO-tool SurferSEO helpt je om alle belangrijke zoektermen in de juiste hoeveelheden terug te laten komen.
Ook Semrush heeft een SEO Writing Assistent. Deze tools zijn niet goedkoop, maar kunnen je veel tijd besparen bij het schrijven van een SEO-tekst.
8. Voeg afbeeldingen toe en geef ze een duidelijk titel en alt-tekst
Afbeeldingen geven lucht aan een pagina en kunnen een tekst verduidelijken. Google kan zelf steeds beter afbeeldingen herkennen, maar het is slim om de zoekmachine toch een beetje te helpen.
Dit doe je door een afbeelding een duidelijke titel te geven met het belangrijkste zoekwoord erin. In plaats van IMG16279.jpg noem je hem dus bijvoorbeeld Hardlopenschema-marathon.jpg.
De alt-tekst van een afbeelding is de tekst die een website toont als de afbeelding niet laadt. Deze tekst komt ook in de code van een webpagina terecht en is dus zichtbaar voor Google. Je raadt het al: ook hierin wil je de juiste zoekwoorden verwerken.
SEO-tip: verklein afbeeldingen voor een snellere laadtijd
Onnodig grote afbeeldingen zorgen ervoor dat je pagina langzamer laadt. Dat is slecht voor je rankings. Je kunt afbeeldingen verkleinen met bijvoorbeeld Canva, Paint of Photoshop.
9. Voeg video’s of podcasts toe voor een langere tijd op de pagina
Dwell-time is de tijd dat mensen op een pagina uit de zoekresultaten blijven, voordat ze weer terugkeren naar de Google-zoekresultaten. Volgens veel SEO-deskundigen is dwell-time een belangrijke rankingfactor.
Hoe zorg je er nu voor dat mensen langer op jouw pagina blijven? Door een relevante video of podcast toe te voegen, bijvoorbeeld. Doe dit wel op de pagina zelf door middel van embedden. Je wilt dat je bezoekers op jouw pagina blijven, niet dat ze naar YouTube of Spotify gaan.
Als mensen een paar minuten naar een video kijken op jouw pagina, is dat een grote winst voor de dwell-time.
10. Interne links toevoegen
Het hele internet werkt met links. Door links kunnen gebruikers van de ene pagina naar een andere pagina gaan. Ook de zoekrobots van Google gebruiken links om nieuwe pagina’s te vinden. Bovendien dragen links SEO-waarde over.
Pagina’s waar veel links naartoe gaan, ranken hoger in de zoekresultaten. Dit geldt voor links van externe websites, maar ook voor interne links. Zorg dus dat je in je tekst relevante links toevoegt naar andere artikelen, producten of pagina’s op je website.
Doe dit met een beschrijvende tekst met de relevante zoekwoorden van de pagina waar je naar linkt. Bijvoorbeeld: Voor zoekwoordenonderzoek kun je verschillende tools gebruiken. Probeer ‘lees meer’ links te vermijden.
11. Externe links
Externe links zijn links naar andere websites. Door externe links toe te voegen aan je SEO-teksten, help je jouw lezers rechtstreeks naar voor hen nuttige informatie. Zo staat er op deze pagina een link naar een tool om te checken of de SEO-titel en meta description de juiste lengte hebben.
Er zit wel een maar aan extern linken. Je loopt ook het risico dat jouw bezoeker op de link klikt en niet meer terug komt. Dit kan dan weer een negatief effect hebben op jouw dwell-time en dus je SEO-ranking. Maak dus altijd de afweging of een externe link slim is. Probeer externe links in de eerste paar alinea’s in ieder geval te vermijden.
12. Call to action
Wat was ook al weer de zoekintentie van het door jouw gekozen zoekwoord? Willen mensen die op die zoekterm zoeken informatie verzamelen, een product kopen, iets regelen of oriënteren ze zich op een product of dienst? Wat het ook is, zorg dat de zoeker daadwerkelijk datgene vindt op de pagina.
Voeg op verschillende plekken op de pagina een zogenoemde call to action toe te voegen. Een call to action kan meerdere dingen zijn, zoals:
- een link naar een (gerelateerd) product
- een link naar meer informatie
- een oproep om contact op te nemen
- een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief
- een blok met gerelateerde artikelen
Stap 6: Plaatsen, checken en publiceren
Je hebt nu een supergelikte SEO tekst geschreven. Nu is het tijd om de tekst op je website te plaatsen. Zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar is door:
- witruimte te gebruiken. Dit geeft rust op een pagina met veel tekst;
- leg het accent op dat wat belangrijk is. Gebruik bijvoorbeeld een achtergrondkleur;
- tussenkoppen toe te voegen om een tekst scanbaar te maken.
Dubbelcheck de volgende punten:
- Staan de pagina-titel, SEO-titel en meta omschrijving goed?
- Is de pagina indexeerbaar voor Google?
- Hebben alle afbeeldingen een duidelijke titel en alt tags?
- Kloppen de afmetingen van de afbeeldingen?
- Werken alle linkjes?
- Heb je een duidelijke call to action toegevoegd?
- Zitten er geen spelfouten in de tekst?
- Werkt alles ook goed op een mobiele telefoon en tablet?
Staat alles goed? Dan is het tijd om de tekst te publiceren.
Stap 7: Pagina promoten
Je hebt flink wat energie gestoken in het schrijven van de perfecte SEO tekst. Dan wil je natuurlijk ook dat die tekst in de Google rankings terecht komt. En een beetje zelfpromotie kan daarbij een groot verschil maken.
1. Interne links naar de nieuwe pagina
Zorg dat je nieuwe pagina vindbaar is in je website door op strategische plekken interne links toe te voegen. Heb je bijvoorbeeld al eerder SEO teksten geschreven die gerelateerd zijn aan dit onderwerp? Voeg dan in die teksten links naar je nieuwe pagina toe.
Het liefst doe je dat ook hier met een link in de lopende tekst. Niet als lees meer-linkje of met knoppen.
2. Aanmelden in Google Search Console
Als je voor interne links naar je nieuwe pagina hebt gezorgd, vindt Google die nieuwe pagina uiteindelijk vanzelf. Maar waarom wachten? Je kunt Google namelijk ook een seintje geven.
Dit doe je in Google Search Console. Plak de url van de nieuwe pagina in de zoekbalk bovenin. Klik vervolgens op Request indexing.
3. Backlinks naar je pagina verzamelen
Een belangrijke ranking factor voor Google is het aantal backlinks van een website en een pagina. Wil je dat je pagina hoog komt in Google, dan is het dus zaak om backlinks te krijgen.
Dit kun je doen door andere websites te benaderen met de vraag of ze een link willen plaatsen naar je artikel. Zorg wel dat je alleen backlinks verzamelt van websites met een hogere autoriteitsscore dan jouw website.
4. Delen via je social media-kanalen
Sociale media hebben geen directe invloed op de Google rankings. Toch is het delen van je pagina via sociale media zinvol. Als mensen jouw pagina bezoeken en delen, krijgt Google wel het signaal dat de content waardevol is voor jouw doelgroep.
Aan de slag met SEO teksten schrijven
Goed gedaan! Je hebt alle stappen doorlopen. Je bent goed op weg om beter gevonden te worden in Google.
Veelgestelde vragen over SEO teksten schrijven
SEO staat Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Er zijn verschillende zoekmachines, maar Google is met 92% marktaandeel verreweg de belangrijkste.
SEO tekstschrijven is dus het schrijven van teksten die geoptimaliseerd zijn voor online zoekmachines, zoals Google. Het doel van een SEO tekst is dat deze zo hoog mogelijk rankt in de Google zoekresultaten. Hierdoor neemt het aantal bezoekers van een website toe, zonder dat hier advertenties voor nodig zijn.
Je hebt flink gezwoegd op de perfecte SEO tekst. Je publiceert hem en dan… gebeurt er niks. Je staat niet eens op de eerste pagina in Google. Hoe kan dit nu? Behoorlijk frustrerend, natuurlijk. Weet dat SEO vaak wat tijd nodig heeft. Maar er is meer.
Zoekmachine optimalisatie is niet alleen het schrijven van SEO teksten. SEO bestaat uit 3 pijlers: techniek, autoriteit en content. De som van alle pijlers samen bepaalt het resultaat.
Heb je een supergoede tekst geschreven, maar is de techniek niet in orde? Dan wordt hoog ranken lastig. Heb je een nieuwe website? Dan heb je nog geen autoriteit opgebouwd en is snel ranken ook moeilijker.
Het goede nieuws? Door regelmatig SEO teksten te schrijven en te zorgen voor linkjes naar jouw pagina, bouw je dus al automatisch aan de autoriteit. Houd dus vol. Ga aan de slag met meer teksten. Uiteindelijk pluk je er de vruchten van.
Wil je meer weten? Vraag dan onze gratis SEO scan aan.
Je hebt een perfecte tekst geschreven en gepubliceerd. Je hebt de tekst gepromoot via sociale media-kanalen en andere websites. Nu wil je natuurlijk resultaat zien. Maar hoe lang duurt dat?
Het antwoord op deze vraag is nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Dit ligt namelijk aan verschillende factoren. Een belangrijke factor is de kwaliteit van jouw concurrentie.
Concurrentie
Hoe meer energie jouw concurrenten in SEO steken en hebben gestoken, hoe lastiger het is om snel te ranken.
Bovendien is de kwaliteit van je tekst niet het enige wat jouw resultaten beïnvloedt. SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Hoe goed je SEO tekst het doet, hangt ook af van de autoriteit van je website en de techniek.
Autoriteit
De autoriteit is een belangrijke factor voor je positie in zoekmachines. Hierbij beoordeelt Google je betrouwbaarheid en kennis over een onderwerp.
Hoe word je als een autoriteit gezien? Hiervoor kijkt Google bijvoorbeeld naar hoeveel verwijzingen een website heeft vanuit andere websites, zoals nieuwssites, blogs en brancheverenigingen. Dit worden backlinks genoemd. Ook telt mee of je al meer relevante artikelen hebt geschreven over het onderwerp.
Hoe hoger je autoriteit is, hoe meer Google jouw website ziet als een expert op het gebied van een bepaald onderwerp. Met een hogere autoriteit zullen je teksten sneller ranken.
Heb je een nieuwe website? Dan heb je dus nog geen autoriteit opgebouwd en kan het best even duren voor je echt goed in de Google-zoekresultaten vindbaar bent.
Techniek
Daarnaast speelt ook de techniek van je website een rol in de rankings. Hoe is een website opgebouwd? Wat is de laadtijd van een pagina? Werkt hij ook op mobiele telefoons en tablets? Is je website veilig en betrouwbaar? Kan Google hem goed indexeren? Klopt de structuur?
Is de techniek niet op orde, dan kun je nog zo’n goede SEO tekst schrijven; de kans is groot dat je niet in de top komt te staan.
Maar goed, om terug te komen op je vraag. SEO heeft tijd nodig. Over het algemeen geldt het volgende:
Bestaande website
Heeft je website al autoriteit opgebouwd? Dan is het mogelijk om in een paar maanden tijd resultaten te behalen.
Nieuwe website
Heb je een nieuwe website? Dan zul je, afhankelijk van je niche, een aantal maanden tot een jaar consistent aan je website moeten werken om echt hoog te scoren in Google.
Duurt het je allemaal te lang en wil je weten waar dat aan ligt? Vraag vrijblijvend onze gratis SEO-scan aan. We helpen je graag!
Meer SEO tips & tricks
Rich Snippets
Wat is een zoekterm?
SEO-TIPS IN JE INBOX
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.