Rich snippets: wat zijn het en wat kunnen ze voor jou betekenen?

Wil je hoger komen in Google? Dan zijn er een aantal dingen belangrijk, zoals de juiste zoekwoorden gebruiken en zorgen voor backlinks. Maar als je dan op die eerste pagina in Google staat, ben je er nog niet. Je wilt ook dat mensen doorklikken naar jouw website. Daarom wil je opvallen. Rich snippets zijn daarvoor een fantastisch middel. In dit artikel lees je alles over rich snippets.

Wat zijn rich snippets?

De letterlijke vertaling van rich snippets is ‘rijke fragmenten’ of ‘rijke stukjes’. Een rich snippet is een zoekresultaat in Google waar extra informatie aan is toegevoegd. Dat kan bijvoorbeeld een prijs zijn, een beoordelingscijfer, de bereidingstijd bij een recept of de datum van een evenement. Hieronder zie je een voorbeeld van een zoekresultaat met een rich snippet en een zoekresultaat met rich snippets. Om het verschil nog duidelijk te maken hebben we de rich snippet gehighlight.

Het onderste zoekresultaat is een normaal zoekresultaat zonder rich snippets. Dit resultaat bestaat uit:

  1. het webadres
  2. de meta-titel (ook wel SEO titel genoemd)
  3. de meta-description, oftewel een korte samenvatting of beschrijving van wat er op de pagina staat.

Bij het bovenste zoekresultaat zie je die elementen ook, maar daaronder vind je nog meer informatie. Bij het resultaat van de Decathlon staat namelijk ook het gemiddelde cijfer van de klantbeoordelingen, het aantal klanten dat heeft gestemd en de productprijzen. Bovendien is het webadres niet gewoon https://www.decathlon.nl. Ook hier is extra informatie toegevoegd, namelijk een kruimelpad.

Deze rich snippets geven de zoeker niet alleen extra informatie. Het resultaat van de Decathlon neemt ook meer ruimte in op de resultatenpagina van Google. De kans dat mensen doorklikken op dit resultaat neemt daardoor toe. Met rich snippets kun een bezoeker of klant overhalen op jouw link te klikken.

Verschillende soorten rich snippets 

Er zijn verschillende rich snippets. We hebben de meest voorkomende rich snippets hieronder voor je op een rij gezet. Verderop in het artikel lees hoe je hoe je ervoor zorgt dat Google voor jouw website rich snippets toont.  

Product snippet

In het voorbeeld van de tennistafel zag je een product rich snippet. De product snippet geeft nuttige informatie over een getoond product, zoals de gemiddelde scoren van beoordelingen, het aantal reviews, de prijs en de voorraadstatus. Ook hieronder zie je een voorbeeld van een rich snippet voor een product.

voorbeeld van een product snippet

Wanneer de prijs afhankelijk is van een bepaald model of hoeveelheid kan er in plaats van een vaste prijs, ook een ‘van-tot’ prijs getoond worden.

Review rich snippets

Review snippets laten de bekende vijf sterren zien in de zoekresultaten. Hierbij is het onder andere mogelijk om een individuele review te tonen of een gemiddelde van alles reviews samen.

Review snippets worden meestal gebruikt bij producten, maar je ziet ze ook steeds vaker bij bedrijven, films en recepten.

Recepten snippets

Bij rich snippets bij recepten kan informatie worden getoond over het aantal calorieën, voor hoeveel personen het recept is, een review snippet en bijvoorbeeld de bereidingstijd van het recept.

Recepten snippets

Bij rich snippets bij recepten kan informatie worden getoond over het aantal calorieën, voor hoeveel personen het recept is, een review snippet en bijvoorbeeld de bereidingstijd van het recept.

Breadcrum snippets

De breadcrum of broodkruimel rich snippet laat zien op welke pagina van je website de informatie van het zoekresultaat te vinden is.

In afbeelding van de hieronder getoonde website zie je, naast de rich snippets voor review en productprijzen, dat het zoekresultaat te vinden is in het menu sporten onder het kopje hardlopen.

Rich snippets bieden op deze manier duidelijkheid. De URL van je website ziet er in de zoekresultaten netjes en overzichtelijk uit.

Lokale bedrijven snippets

De rich snippets voor lokale bedrijven voegt informatie toe, zoals de openingstijden, locatie, prijzen voor diensten of producten en contactgegevens.

Bijkomend voordeel van rich snippets voor bedrijven is dat de informatie als een zogenaamde ‘knowledge graph card’ kan worden weergegeven. Dit is een weergave van alle relevante informatie over een specifiek onderwerp en wordt rechts van de resultaten weergegeven.

In de getoonde afbeelding zie je rechts van de zoekresultaten een ‘knowledge graph card’ met relevante informatie over een lokaal restaurant in de omgeving van Leiden. Daarnaast zie je via Google Maps direct waar het restaurant zich bevindt.

Organisaties snippets

Rich snippets voor organisaties zijn vergelijkbaar met die van (lokale) bedrijven. Hierbij zie informatie als de contactgegevens, het bedrijfslogo en bijvoorbeeld het adres.

Vacatures snippets

Wil je dat jouw vacatures in het oog springen in de Google zoekresultaten? Ook daarvoor is een rich snippet. De vacature snippet kan informatie tonen over de aard van de vacature, de locatie, contactinformatie en verdere details, zoals hoe lang de vacature al online staat.

Muziek snippets

Muziek rich snippets geven bepaalde informatie over muziek of muzieknummers. Je zoekresultaat krijgt extra informatie zoals het muziekgenre, wanneer het nummer is uitgebracht en bijvoorbeeld de naam van het album waarop het nummer te vinden is.

Video snippets

Wil je dat jouw video er in de zoekresultaten uitspringt? Dat kan door ervoor te zorgen dat Google een rich snippet van je video maakt met bijvoorbeeld een aantal belangrijke momenten laat zien om gericht te zoeken in de video.

Rich cards

Rich cards zijn een vorm van rich snippet, maar dan met een andere weergave. Rich cards zie je vaak boven de normale zoekresultaten. Ze geven een visuele weergave van de resultaten en je kunt er doorheen tot je, zoals hieronder, een lekker recept met vergeten groente hebt gevonden.

Naast dat je rich cards kunt inzetten voor recepten, kun je ze ook gebruiken voor:

  • lokale restaurants
  • films en video’s
  • online cursussen
  • muziek
  • artikelen, zoals nieuwsartikelen.

Hoe voeg je rich snippets toe aan jouw webpagina’s?

Rich snippets zijn inmiddels niet meer weg te denken uit Google. En dat er grote voordelen aan kleven is duidelijk, maar hoe zorg je dan dat Google rich snippets toevoegt aan jouw zoekresultaten? Daarvoor doorloop je de volgende stappen:

Stap 1. Kies je de juiste rich snippets

Je begint met het kiezen van de juiste soort rich snippet. Heb je bijvoorbeeld een blog over de vijf leukste racket sporten anno 2024? Dan hoef je natuurlijk geen informatie over de bereidingswijze van een recept aan de structured data van de pagina toe te voegen. Google heeft hier een overzicht van beschikbare Rich Snippets.

Stap 2. Structured data toevoegen

Structured data of gestructureerde gegevens zijn gegevens die je toevoegt aan je website om aan zoekmachines, zoals Google, duidelijk te waar de content op je website over gaat. Je bezoekers zien deze structured data niet.

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw recept voor roereieren op je website hebt geplaatst, met de ingrediënten, het recept en de bereidingstijd, wil je dat Google deze informatie begrijpt en in de zoekresultaten toont. Google scant de tekst en weet ongeveer waar de tekst over gaat, maar weet niet precies waar bijvoorbeeld de bereidingstijd en reviews staan. Met structured data help je Google dit te begrijpen.

Hoe voeg je structured data toe aan je website?

Er zijn verschillende manieren om de juiste structured data toe te voegen aan je website. Dit doe je met een zogenoemde Schema markup. Dit is de standaard code voor bepaalde soorten rich snippets.

Je kunt structured data het beste toevoegen met behulp van:

  • een plugin of app
  • zelf toevoegen met code

Een plugin of app voor rich snippets

Gebruik je een cms-systeem, zoals WordPress, Magento of Shopify? Dan kun je een plugin of app gebruiken om structured data toe te voegen. We zetten de meest gebruikte hieronder voor je op een rij.

Populaire WordPress plugins voor structured data
  • RankMath
  • All In One Schema Rich Snippets
  • Schema & Structured Data for WP & AMP
Populaire Magenta plugins voor structured data
  • Amasty Google Rich Snippets
  • Magmodules Rich Snippet Suite
  • WeltPixel Magento 2 Rich Snippets
Populaire Shopify apps voor rich snippets
  • Schema Plus for SEO
  • GroPulse Rich Snippets for SEO
  • TT   Breadcrumbs & SEO Schema
  • Ilana’s JSON‑LD for SEO (TM)

Rich snippets met JSON-LD

Gebruik je geen content management systeem waar je gebruik kunt maken van een standaard plugin of app? Of voldoen de plugins niet aan je wensen? Dan kun je ook structured data aan je webpagina’s toevoegen met behulp van code. Dit klikt misschien al direct erg technisch, maar er zijn hulpmiddelen.

Google geeft de voorkeur aan gebruik van JSON-LD. Dit is de taal waarin je de structured data schrijft. Daarnaast kun je ook microdata of RDFa gebruiken.

Op schema.org vind je de handleiding om zelf JSON-LD code te schrijven, maar er is ook een makkelijkere manier. Gebruik een JSON-LD code generator, zoals Google’s eigen Structured Data Markup Helper. Je kiest het type Rich Snippet dat je wilt maken. Voeg de url toe. Dan vul je de benodigde gegevens in. Tevreden? Genereer dan de HTML-code.

Deze code plaats je de broncode van je website of je plaatst het via Google Tag Manager.

Rich snippets toevoegen met Microdata en RDFa

Hoewel Google de voorkeur geeft aan JSON-LD, kan je ook Schema Markups toevoegen met Microdata of RDFa. Dit is vaak wel ingewikkelder en tijdrovender dan JSON-LD.

Wil je graag Microdata of RDFa gebruiken dan laat je dit meestal doen door een intern specialist of een externe partij.

Stap 3. Structured data markup valideren

Heb je structured data toegevoegd? Dat is het slim om de pagina te testen om te zien of alles goed staat. Dit kun je doen met de Rich Results test van Google. Voer hier de url van de pagina in.

Staat alles goed? Dan krijg je de melding “Pagina komt in aanmerking voor uitgebreide resultaten”.

Structured data geeft geen garantie op rich snippet

Heb je structured data toegevoegd aan je website? Helemaal goed. Toch geeft dit geen zekerheid dat Google de toegevoegde structured data altijd overneemt en toont in de resultaten. Maar wanneer je geen structured data markup toevoegt weet je zeker dat deze waardevolle informatie niet wordt getoond. Wel doen dus!

Hoe kun je de resultaten van structured data meten?

Wil de resultaten van je toegevoegde rich snippets zien? Dat kan in Google Search Console. Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je gemakkelijk de status, prestaties en uitgebreide resultaten van je webpagina’s kunt meten.

Links op de pagina zie je een menu met verschillende opties, waaronder ‘Optimalisaties’. Klik daarop.

Dan krijg je een overzicht van verschillende mogelijkheden die jouw website heeft, waaronder je rich snippets. Klik je op een van de rich snippets, dan opent een overzicht met de prestaties van deze snippet en eventuele fouten in het systeem.

Conclusie

Wil je de hoeveelheid verkeer naar je website vergroten? Dan kun je werken aan het verbeteren van je ‘click through rate (ctr)’ ? Rich snippets kunnen daarbij helpen. Het is niet ingewikkeld om ze toe te voegen, het kan zorgen voor een hogere ctr en zorgen voor een hogere Google ranking in de organische zoekresultaten.

Rich snippets zijn daarom onderdeel van een gezond SEO plan en kunnen de kans vergroten dat iemand op jouw link klikt en het aantal bezoekers en de conversie van je website laten stijgen.

Veelgestelde vragen over rich snippets

Een andere term die vaak voorbij komt is featured snippets. Rich snippets en features snippets worden regelmatig door elkaar gehaald, maar deze termen betekenen niet hetzelfde.

Elk zoekresultaat kan rich snippets bevatten. Maar in tegenstelling tot een hoeveelheid rich snippets is er na het uitvoeren van een zoekopdracht maar één featured snippet. Deze bevindt zich altijd op dezelfde plek, namelijk altijd op plek nul. Ja, plek nul. Dat is bovenaan de pagina, nog voor de normale zoekresultaten. Daarom worden featured snippets ook wel de ‘positie nul’ genoemd.

Wanneer je in Google bijvoorbeeld zoekt op: ‘Wat zijn de regels van Padel?’, krijg je in een fractie van een seconde ongeveer 116.000 resultaten. Maar om de beginselen van de sport Padel te begrijpen hoef je geen enkele van die 116.000 zoekresultaat te openen. Google is namelijk prima in staat om antwoord te geven op de gestelde vraag. Google doet dit door middel van een featured snippet boven de andere zoekresultaten.

Wanneer je in Google het zoekwoord: ‘Padel racket’ invult, krijg je geen featured snippet over de kenmerken van een Padel racket te zien, maar worden er bij de resultaten wel rich snippets getoond.

Bij het zoekresultaat zie je naast de meta-titel, meta-description en URL ook de beoordeling, het aantal stemmen en de ‘van – tot’ prijzen van Padel rackets. Die informatie is de rich snippet van het zoekresultaat.

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een alinea tekst, een tabel of een lijstje dat volgens Google het beste antwoord geeft op een bepaalde zoekopdracht. Google haalt dit antwoord van een website in de zoekresultaten. Featured snippets verschijnen niet bij elke zoekopdracht. Verschijnen ze wel, dan worden featured snippets altijd boven de zoekresultaten, op plek nul, weergegeven.

Door de jaren heen zijn er steeds meer soorten rich snippets bijgekomen. De meeste hiervan worden nog dagelijks gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een snippet bij productpagina’s.

Maar er zijn ook een aantal rich snippets die nog nauwelijks gebruikt worden of zelfs helemaal zijn stopgezet. Alhoewel je gek genoeg de informatie voor de volgende drie rich snippets vaak nog wel door middel van structured data markup kunt toevoegen.

FAQ

Voorheen was het mogelijk je webpagina’s te voorzien van FAQ structured data. Zo kon je rich snippets creëren die veel voorkomende vraag-en-antwoorden liet zien.
Helaas worden deze steeds minder door Google gebruikt. Voorlopig zelfs alleen nog maar voor overheids,- en gezondheidswebsite’s. De FAQ snippet is daarom een van de mogelijke rich snippets die helemaal gaat verdwijnen.

How-to

Ooit waren er de how-to rich snippets. Met behulp van structured data kon je een webpagina met een how-to of stappenplan als snippet laten weergeven. Deze vorm van rich snippets worden niet meer vertoond in Google.

Evenementen

Mocht je een evenement of reeks evenementen organiseren, dan kon je voorheen via structured data, rich snippets creëren. Informatie zoals de evenementen-data werden direct in de zoekresultaten getoond. Helaas is deze vorm van snippet niet meer beschikbaar, maar zoals hieronder te zien heeft Google hiervoor een andere oplossing.

Ben je tegenwoordig op zoek naar evenementen-informatie voor bijvoorbeeld het Ziggo Dome, dan geeft Google zelf al antwoord en toont de in het Ziggo Dome geplande evenementen.

Meer SEO tips & tricks

SEO woordenboek

Wat is een zoekterm?

Een zoekterm is een zoekopdracht die iemand in Google invult. Een zoekterm wordt ook wel een zoekwoord of keyword genoemd. Zo’n zoekterm kan uit één of meerdere woorden bestaan.
tools

10 SEO tools voor zoekwoorden onderzoek (gratis en betaald)

10 SEO-tools voor zoekwoorden onderzoek (gratis en betaald) 13 september 2023 Je wilt zoekwoordenonderzoek doen en bent op zoek naar de beste tools. Hieronder vind je een lijst van 10 … Lees meer

SEO-TIPS IN JE INBOX

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig een SEO-tip in je mailbox. Zo word je elke keer weer een beetje beter in SEO.